Lang verhaal...
Tja...
De meesten hebben ouders, die al VW rijden.
Bij mij was dit niet zo; sterker nog: mijn ouders hebben allebei nog nooit een rijbewijs gehad! (ze zijn van '38 en '46)
Mijn vader was meer van de brommers en motoren.
Mijn moeder is destijds nog wel eens voor een automaten-rijbewijs gegaan en kocht toen alvast een DAF 33 (moet zo rond 1980 zijn geweest)
Ze heeft het papiertje echter nooit gehaald...
Van hun, had ik het dus niet...
Ikzelf haalde vroeger als kind al, altijd van die Brezan en Kamei-catalogi met accessoires en zat daar uren naar mistlampjes, spoilers etc. te staren
Ik tekende altijd al autootjes met spoilers enzo, hoewel je ze niet echt als een bepaald merk herkende...
Op mijn 18e kreeg ik ook wel zin in een auto, maar had geen geld voor de rijlessen. In dienst reed één van de jongens in een MkI cabrio, die laag en breed was en toen begon het wel erg te kriebelen.
Uiteindelijk heb ik in '92 mijn papiertje gehaald en kocht ik eerst een bruine Nissan Sunny sedan uit '84 met 256.000km op de teller.
Binnen de korste keren zat er al een spoiler, lichtmetalen velgen en een flinke stereo in...
Maar mijn buurman destijds had een witte MkII, die moest ik hebbben!... en ik kocht hem dus ook, uiteindelijk! (het was maar een 1.3 44 kW uit '84...) 5 jaar in gereden geloof ik...
en ik werd toen volledig VW-besmet!
Volledig KAMEI X1 uitgebouwd, andere Kamei-grille, Zender achterklepspoiler, verlaagd, GTI-interieur, elektrieke aftermarket ramen
15"-OZ-velgen, kofferbak verbouwd met stereoset... Ben er ooit mee naar Baarlo geweest!
Toch daarna (weer een witte) Nissan 100NX '91 gehad (6 jaar probleemloos en dakloos mee gereden)
Ik kreeg later een collega (nu kameraad) die VW-minded was, dus het virus kwam weer boven...
Dus daarna weer VW; een echte GTI 8V deze keer! Het werd een dark burgundy edition one uit '89. M3-spiegels, 15", dikke bumpers, je weet wel...
Met deze had ik in korte tijd de klinknagels uit het vliegwiel èn de kachelradiator lek (dè twee meest voorkomende MkII-kwalen, volgens mij)...
...maar het virus bleef!
Intussen waren we aan een caravan gekomen, die geen goede combi was met deze GTI...
Dus toen maar (weer) een sterkere VW, maar nu eens géén Golf; dat heeft iedereen al...
Dus een brilliant-zwarte Vento 2.0 GT uit '93 aangeschaft. (ingevoerd)
Van standaard naar helemaal gepimpt; dÃ*t zag je bijna nooit (behalve op het VF): schroefset, xenon, 17"parabolen, LCD, PS2: uniek!
Later (2008) een tweede auto erbij
Altijd al willen hebben, een Corrado G60 '89. Wat was die snel, terwijl-ie nòg zwaarder als de Vento was... En knalgeel
Zo goed als orgineel gemaakt en toen weer in de verkoop.
Na een jaar begon het weer te kriebelen en kwam er naast de Vento een schade-GTI Fire and Ice '91 bij. (vond ik altijd al de mooiste MkII; paars metallic en een paars/bauw sport-interieur standaard) Voorschade opgeknapt en extra's erin: rolkooi, racegordels, Jetta-front, iets lager maar verder origineel met alle logo's, Estoril-velgen, stickers op de C-stijlen. Ik rijd er nu nog steeds in met veel plezier! (Dìt is dus mijn huidige hobby-auto!)
...ook als ik nèt uit de diamant-zwarte BMW E36 coupé 318 IS '92 stap, die inmiddels de Vento (net op tijd, roest!) heeft vervangen; BMW mèt leren interieur, dat rijdt ècht super-relaxed, maar.... VW blijft gewoon in mijn bloed...
PS: heb ook ooit samen met mijn broer een Honda CRX 1.6 16V '89 gehad; rijdt vet-hard.... rechtdoor... lekke koppakking, helaas.