16-03-2010, 09:50
|
|
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
|
|
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
|
|
Even wat terugkoppelingen:
@AD:
Quote:
Doordat het een pick-up is heb je meer ruimte voor de 1.9. Hierdoor is de motor te monteren met een golf of passat TD pomp. Fijnste pomp is die van de 1.6 TD.
|
Niet mee eens. De 1.6 pomp heeft minder opbrengst (1mm minder lift op de nokkenschijf) daarnaast is de pomp zwakker dan die van de 1900
Quote:
TDI is sterker en blijft beter koel. Rijdt ook zuinig. Is ook door het bovendeel van een mechanische pomp toe te passen om te bouwen naar mechanisch geregeld. Wel is dan de belasting voor de versnellingsbak (vanwege te hoog koppel) mogelijk te groot.
|
Je krijgt van mij 500 euro als je een electronische pomp om kan bouwen naar mechanisch! De gietstukken zijn compleet anders, geen aandrijving voor de toerenbegrenzing, geen mogelijkheid tot het plaatsen van een gashendel. ;-) Ik kan je wel een speciaal voor de TDI gebouwde mechanische pomp leveren. O.a. René Vis heeft er een.
@Gijs: De 1.9D is opzich gelijk aan de TD uitvoering, maar de pomp is aardig wat kleiner en er zit geen verrijking op bij turbodruk. Je zou er dus een pomp van een TD op moeten schroeven. Ook is het even de vraag of er een dopje in de olie retour zit, of dat het bij het bouwen van de motor nooit open is gemaakt.
Geen probleem om hem om te bouwen naar compound turbo's. Maar goedkoop is het niet. Je moet dan op elkaar afgestelde turbo's aanschaffen en daarnaast kunnen de motoren het niet aan ;-) Laad drukken hoger dan 3 bar zijn dan mogelijk :P
__________________
Groetjes,
Bert
VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)
"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
|