05-01-2010, 01:45
|
|
Volksforum Aandeelhouder
|
|
|
|
Ik zie het nog weer anders.
We zitten in de europese unie. Een import auto die altijd in bedrijf is geweest in een ander land heeft daar wegenbelasting (de eigenaar van het voertuig) betaald.
Een gedeelte van dit geld gaat naar het EU potje. Van dit EU potje gaat een gedeelte naar Nederland. Dus via een omweg is er wel gewoon betaald...
Verder zie ik ook wel dat elk land zijn eigen systeem heeft. Wat wel mooi is van de kilometerheffing. Alle heffingen op nieuwe auto's vervallen. Wat dus ook betekend, een importauto kost niks extra's. Want er bestaan geen belastingen/heffingen meer. Dus hoe zou je die kunnen betalen. Je moet immers per gemaakte kilometer gaan betalen.
Ik ben van mening dat je moet betalen voor het aantal kilometers dat je rijd en niet voor het bezit. Maar persoonlijk heb ik uiteraard mijn auto gewoon belasting vrij, dan kost het mij helemaal niks.
Verder vraag ik mij ook af wat het afschaffen van alle heffingen en belastingen op nieuwe auto's voor een effect gaat opleveren in de tweedehandsmarkt. Waar ik bang voor ben is het volgende:
Alle auto's worden minimaal 20% minder waard. Een nieuwe auto zonder heffing is namelijk goedkoper als een 2ehands, die oudere auto krijg je dus niet meer verkocht.
Als we met de kilometerheffing beginnen dan heb je er alleen voordeel bij als je een nieuwe auto kunt betalen. Je 2ehands auto was duurder in aanschaf, doordat de nieuwprijs veel hoger lag, door alle heffingen.
Op het moment dat de kilometerheffing in gaat zal iedereen een gigantische afschrijving op zijn auto moeten maken. Om deze afschrijving te corrigeren vind ik dat iedereen het waarde verschil door de staat vergoed moet krijgen.
Hoe kunnen ze dit betalen? Simpel, stel, waardeverlies is 1500 euro. 1 km kost 7,5 cent. Dan kun je de aankomende 20.000km gratis rijden om het waardeverlies te corrigeren.
Maar als ik die Eurlings zo hoor word er bovenstaande oorzaken en gevolgen absoluut niet nagedacht en zullen we allemaal gigantisch genaaid worden op het moment dat ze dat geweldige plan er door gaan drukken...
|