23-10-2004, 17:56
|
Postwhore
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
|
|
Vandaag naar een open dag geweest bij een bedrijf dat ook fosfateren doet.
Wat ik begrepen heb:
-Met fosfateren los je de lak niet op, dus altijd blank matriaal aanleveren.
-fosfateren lost roest niet op* maar zorgt voor bescherming tegen roest.
De wagens gebouwd tussen, pak hem beet, eind jaren 50 en begin '90-er jaren werden fabrieksmatig al gefosfateerd om roest het hoofd te bieden. De volledige koets werd ondergedompeld, want het dompelbad heeft direct een ontvettende werking: spuitklaar dus.
-Wagens gebouwd na begin 90-er jaren werden vanaf fabriek verzinkt, nog betere roestprotectie.
-Gesfosfateerd plaatwerk is niet te lassen. Om te puntlassen dient eerst het omliggende metaal kaalgeslepen te worden.
(*, moet zeggen dat jouw delen er toch aardig ontroest (understatement) uitzien)
Verzinken is dus nog beter maar wat voor behandeling heeft het daarna nog nodig om gespoten te kunnen worden. In mijn ogen is zink aardig grof qua structuur.
|