View Single Post
Old 09-12-2009, 20:46
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.

Send a message via MSN to Alberto

Celstraf voor frauderende man, werkstraf voor vriendin

maandag 7 december 22:19
ASSEN - Drie maanden gevangenisstraf. Daartoe veroordeelde de politierechter in Assen een 24-jarige man uit die plaats maandag. De man woonde tussen 19 oktober 2006 en 27 oktober 2008 bij zijn 27-jarige vriendin, zonder dat de twee het aan de sociale dienst melden. Dat had gemoeten, omdat de vrouw in die tijd een uitkering voor een alleenstaande kreeg. Fraude oordeelde de rechter.

Ook pleegde de man internetfraude: in 2008 bood hij twee keer auto-onderdelen op internet aan. Hij ontving er wel geld voor van de kopers, maar leverde hen niet de gekochte spullen. In totaal moet hij van de rechter bijna 200 euro aan zijn slachtoffers terugbetalen. De Assenaar werd ook veroordeeld voor het bedreigen van zijn overbuurman in mei 2008.
De vrouw werd voor het niet melden van het samenwonen met haar vriend veroordeeld tot een werkstraf van 62 uur en een leerstraf - een budgetteringscursus - van 36 uur. Zij had geen andere strafbare feiten op haar kerfstok en was nooit eerder met justitie in aanraking geweest. De Assenaar wel. Hij had al een strafblad van zeventien pagina’s.
De man en de vrouw zeiden niet bewust uitkeringsfraude te hebben gepleegd. 'Ik heb in 2006 nog aan mijn contactpersoon bij de sociale dienst om informatie gevraagd. Als mijn vriend maximaal drie nachten per week bij me sliep, hoefden we dat niet te melden als een gezamenlijke huishouding, is mij verteld. Daar hielden we ons aan', zei ze.
De rechter legde uit het in dit geval anders lag, omdat de Assenaar ook bij zijn vriendin at en overdag thuis was om op hun baby te passen als zijn vriendin aan het werk was. Volgens de officier van justitie kon de vrouw niet zo naïef zijn als ze zich voordeed. 'Zo dom bent u niet. Als je een uitkering krijgt, dien je je te verdiepen in de voorwaarden die eraan verbonden zijn. Ik geloof dat u allebei wel wist dat u fraude pleegde.' Meerdere getuigen verklaarden bovendien dat de twee al een paar jaar samenwoonden.
De twee benadeelden de sociale dienst voor ruim 21.000 euro. (ADP)

nieuwe adres : Veenhuizen
Reply With Quote