Heb gisteravond het 1.6 onderblok helemaal gedemonteerd (zuigers/drijfstangen/krukas/oliepomp) en ik ben er achter waarom dat het oliezoemertje soms af ging
Punt1; carterontluchting zat he-le-maal verstopt met aangekoekte olie (sludge)
Punt2; na demonteren carterpan, zelfde verhaal, allemaal prut onderin de pan én allerlei sludge op de lagerkappen van de krukas..
Punt3; De oliepomp was bedekt met een verbrande olie aanslag/sludge/smurrie
, ook het zeefje dat onder de aanvoer zit zat vrijwel dicht.
Ach
Ik heb weer wat te doen. Blok gaat volgende week naar een revisiebedrijf waar ie gewassen wordt, net als de oliepomp. Krukas/zuigers zagen er nog goed uit en worden weer hergebruikt.
Met de kerst nieuwe lagerschaaltjes en zuigerveren onder de boom
.
Blok heeft totaal geen haast, ik wil er een leuk ding van gaan brouwen. 1.6 met 1.3 kop (hogere compressie), grotere kleppen, afgedraaid vliegwiel en uitgewogen zuigers en drijfstangen.
Ws. moet er een kamertje in de zuigers gefreesd worden, voor de kleppen.
Of er dan motorcarbs op komen of een MPI-van een 1.3GT met grotere injectoren, dat weet ik nog niet. Heb beide compleet liggen, dus dat wordt nog lastig