View Single Post
  #174  
Old 18-11-2009, 17:25
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Als ik op mijn bankrekening kijk en ik zie dat er niks meer op staat, kan ik twee dingen doen:
meer verdienen
minder uitgeven

Als de overheid in haar kas kijkt en ze ziet dat er niks meer in zit, kunnen ze één ding doen:
meer verdienen

De optie van "minder uitgeven" lijkt in dat verdomde vocabulair van Den Haag niet te bestaan. Minder onzinnige rommel kopen met de centen van de belastingbetaler die je vertegenwoordigd wil ook wel eens helpen.

Het Financiëel Dagblad van afgelopen dinsdag schrijft het volgende:

"Minder files, minder verkeersdoden en lagere lasten voor de meeste automobilisten. De invoering van de kilometerprijs moet legio voordelen geven voor iedereen. Maar wat betekent de invoering concreet voor de automobilist?"

Minder files? Mensen zullen toch naar hun werk moeten lijkt me. Nja, met die stijgende werkeloosheid zijn de files dalijk vanzelf opgelost.
Minder verkeersdoden? Hoe moet ik dat zien? Moet je voor je gaat rijden effe de schakelaar omzetten naar "rijden onder invloed" als je wat gedronken hebt, waardoor de kosten per kilometer twee keer zo hoog worden? Minder verkeersdoden, yeah right.
Lagere lasten voor de meeste automobilisten? Er komen belastingen voor de niet-automobilisten, waardoor zelfs de mensen zonder auto voor de deur meer moeten gaan betalen. De bestuurders van oldtimers worden genaaid omdat hun belastingvrijstelling weg valt, en de eigenaren van andere op leeftijd gekomen auto's gaan ook meer betalen. We hebben daarnaast al aardig wat rekenvoorbeelden gezien van zelfs nieuwe auto's die per km genaaid worden, zelfs nu met de lagere km-kosten bij de invoering van het systeem! Dus wie gaat er ook weer op vooruit??

Volgende punt dat wordt aangehaald is, wanneer iedereen zijn kastje krijgt. Het gaat namelijk niet lukken alle miljoenen auto's in Nederland tegelijkertijd van zo'n kastje te voorzien. Dus "wie bepaalt wanneer een automobilist aan de beurt is...? Het lot!"

"Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat op basis van de cijfers in het kenteken loten (LOTEN!!!!) welke automobilisten een kastje moeten inbouwen. Dat zal gaan met een groep van onveveer 100.000 automobilisten per keer, en de bedoeling is dat iedere keer geen oververtegenwoordiging is van een bepaalde groep. Het kan dus zijn dat iemand al snel een kastje krijgt, terwijl zijn buurman pas twee jaar later aan de beurt is."

De auto-industrie ligt al keihard op z'n gat, en door het afschaffen van de BPM gaan waarschijnlijk veel burgers de koop van een nieuwe auto uitstellen om die BPM zo te besparen. Ongeveer een kwart van de aankoopprijs van een nieuwe auto bestaat immers uit BPM. Voor een auto van 30.000 euro zit je dan toch al op 7.500 euro besparing. Gevolg is dat de auto-industrie dalijk in Nederland een jaar of twee / drie nagenoeg geen omzet meer kent.

Nog een punt dat volgens mij niet eerder voorbij is gekomen, is dat ook buitenlanders hier in Nederland moeten betalen voor het gebruik van 't wegennet. Hoe de overheid dat precies wil gaan realiseren is nog niet bekend, maar dat het er gaat komen staat nu al vast. Oldtimers daarentegen komen waarschijnlijk toch buiten het systeem te vallen, en hoeven toch geen belasting te betalen. Vind ik het wel heel toevallig dat er onlangs is besloten auto's van rond '87 niet meer onder de noemer oldtimer door te laten gaan, zodat die alsnog binnen het nog in te voeren systeem komen te vallen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote