Thread: olie lamp brand
View Single Post
Old 11-11-2009, 02:19
boolean boolean is offline
Forum regular

Ruim een jaar na data toch nog even mijn 2ยข

Aangezien de plaatselijke wijkagent hier in Noord-Brabant niet met trekker of paard gewapend is maar met fluisterstille snor brommertjes, hoor je deze ook niet makkelijk van ver af aankomen waardoor het al snel goedkoper wordt om je olie door de garage te laten verversen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik zelf nooit om een specifiek merk of type olie vraag, maar er op vertrouw dat de garage weet wat het beste is voor mijn blok. In voorgaande jaren is er volgens de facturen altijd 10W40 in gegaan, maar bij de meest recente grote beurt met APK keuring is de olie vervangen door 5W40. Het blokje is ruim 20 jaar oud en heeft voor zover ik na kan gaan nooit een revisie gehad, maar van tikkende klepstoters heb ik toch echt geen last; ongeacht welke olie.

Mijn rijstijl kan onder de noemer "sportief" geschaard worden en wanneer de verkeersveiligheid het toe laat loopt de snelheid regelmatig op tot over de 220 km/u. Het is niet zo dat ik de auto continu op zijn staart trap, maar desalniettemin heeft het blokje aardig wat te verduren. De kilometerstand staat momenteel op 220.088 km en de motor heeft mij altijd trouwe dienst bewezen. De auto van mijn zus daarentegen, een Seat Ibiza 1.4 16V uit 2002 met slechts 64.000 km op de klok heeft al meerdere motorisch storingen gehad, ondanks dat zij er wel een nette rijstijl op na houdt. Daarbij tikken de klepstoters voortdurend, ongeacht de gebruikte olie.

Voor zover ik weet kan het tikken van klepstoters weinig kwaad, maar naar mijn mening mag dit niet afhankelijk zijn van het soort gebruikte olie. Wanneer dit wel het geval is zit er een ontwerpfout in de hydrauliek of is er sprake van lekkage.