View Single Post
  #3  
Old 12-10-2004, 18:17
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Canavar: rechts bij je bericht zit een knop genaamd ' EDIT '
Daarmee kan je je originele bericht 'editten' ofwel: bewerken.

Altijd handig als je over-enthausiast een berichtje hebt getikt, dat vervolgens maar moeilijk leesbaar is door de tik-fouten.

Overigens:
Sport / Scherpere nokkenas: Door een langere openingsduur en/of aangepaste timing van de kleppen haalt de motor beter adem. Er zijn zeer veer verschillende nokkenassen te koop voor veel verschillende doeleinden.

Over het algemeen zorgt een 'sportievere' nokkenas voor meer vermogen 'bovenin', en lever je juist in 'onderin'. Je blokje wil dus liever toeren draaien dan stationair. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk betekend het wel dat je 1) een mindere mooie stationaire loop krijgt. 2) Je veel, later gaat schakelen 3) het brandstofverbruik toeneemt 4) slijtage van de motor (door vaker hoog in toeren rijden) neemt toe.

Maar: het vermogen neemt ook toe (als je tenminste niet teveel verwacht van ALLEEN een andere nokkenas).

Wat ook een leuk effect heeft, minder kost en fijner rijd (voor dagelijks gebruik), is een scherpere standaard nokkenas monteren. Ik ben niet zo thuis in de Golf motoren, maar de polo blokjes zijn vaak voorzien van vrij tamme asjes.. Door de nokkenas van een GT (gk / hh / 3f) blok te plaatsen gaat het al een stuk vooruit qua ademhaling, en veranderd er weinig aan de driveability.

Versnellingsbak:
Diesel versnellingsbakken zijn vaak een stuk korter dan Benzine bakken (mijn ervaring komt wederom slechts van de Polo's, dus kan afwijken van de Golf Diesels).. Een GTI heeft juist standaard waarschijnlijk een zeer lange bak.
Diesel bak erachter en je sprint-tijden duikelen naar beneden... MAAR voor snelweg gebruik is 't weer niet zo geschikt.. veel meer toeren bij 120 p/u....
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote