View Single Post
Old 01-11-2009, 16:44
hightower's Avatar
hightower hightower is offline
VW Enthousiast

Default led dashboard verlichting

na het zien van de foto van rubenD ben ik zelf aan het knutselen gegaan om ook in de golf 2 van mijn vriendin andere verlichting te maken.

na lang zoeken of iemand een beschrijving had van de werkzaamheden kon ik helaas alleen maar de foto's van rubenD vinden.
terwijl ik zelf bezig ben gegaan met de verlichting heb ik wat foto's gemaakt om het voor anderen misschien wat makkelijker te maken.

gereedschappen die ik gebruikt heb
  • kleine platte schroevendraaier
  • klein plat tangetje
  • afbreekmes
  • boormachine
  • soldeerbout
  • krimpkousjes
  • fohn of aansteker
  • led + weerstand(te bestellen bij www.steve010.nl)
  • 2 korte stukjes draad
  • secondenlijm

het bedieningspaneel van de kachel bestaat uit 2 delen die je van elkaar af moet halen.
om dit te kunnen doen moet je met het mesje de lijmdruppels tussen het grijze en zwarte gedeeltje weg/door snijden.

de zwarte klodders die je ziet zijn lijmdruppels.

zodra je de lijmdelen los gesneden hebt kan je de schroevendraaier aan de zijkanten tussen het zwarte en het grijze paneel plaatsen. door de schroevendraaier te draaien klik je de panelen van elkaar af

zodra je de 2 panelen van elkaar af hebt ziet het er alsvolgt uit

nu zie je links boven in een groen rond ding. dit is het standaard lampje.
deze kan je met het tangetje al draaiend eruit krijgen.

zodra het lampje eruit is kan je aan de achterkant van het paneel met een tangetje de 2 stroompinnen uit het gat halen. deze pinnen heb je later weer nodig.

met een 5mm boor maak je het gat groter zodat het ledje erin past

nu begint het soldeerwerk.
een ledlamp heeft 2 pootjes waarvan er 1 langer is.
dit is de plus. aan dit pootje soldeer je de weerstand en een stukje snoer met 1 van de stroompin
aan het kortere pootje komt een stuk snoer met de andere stroompin.

zodra alles aan elkaar gesoldeert is steek je het door het gat.

nu kan je alles weer in elkaar zetten, het is wel aan te raden om het grijze en zwarte deel onderling te verlijmen op een aantal plaatsen. hierdoor voorkom je dat alles los trilt.

het uiteindelijke resultaat en verschil

in de planning staan ook nog alle andere schakelaars die er in zitten.

rubenD bedankt voor je foto. dankzij die foto ben ik aan het knutselen gegaan met een in mijn ogen goed resultaat.
Reply With Quote