08-09-2009, 17:35
|
|
VW Fanatic
|
|
Join Date: Jun 2008
Posts: 452
|
|
Quote:
Originally Posted by alextromp55
Dank u.
@ De Pul > Nog even over de M14 draad. Speciaal voor jou:
Oppervlak staaf; ik ga even uit van 14 mm -2xinsnijding 1mm=12mm diameter.
Oppervlak draad 1/4pid2
1/4X3,14x12x12=113mm2
Staalkwaliteit 8.8 is Fe360 met een maximale spanning van 240 N/mm2
Formule : trekkracht F = oppervlak A x spanning (sigma)
Trekkracht F(maximaal) = 113x240
F=27120 Newton
Of te wel in gewone mensentaal 2,7 ton of 2700kg.
Er zitten twee M14 draadenden in de vooras.
Hier kan dus een maximale spanning 5400kg aan trekken voordat ze breken.
Wat vind je er nu van?
Ik wil nog wel toegeven dat ik er nog aan zit te denken om voor die paar tientjes twee M16's erin te doen. Voor de ckerheid.
|
Dan moet je het natuurlijk wel goed uitrekenen!
De spanningsdoorsnede ( As) van een M14 bout is 115,44 mm2
met een bout van 8.8 is de nominale treksterkte is 800N/mm2, en de nominale rek/vloiegrens is 640N/mm2
en zoals jij al vermeld, F = A∙σ
A = 115,44mm2
σ = 640 N/mm2
115,44∙640=73881,6 N
Dus 1 M14 bout kan qua treksterkte 7,3 ton hebben..
En qua afschuiving heb je de volgende berekening: F=A∙τd
A= 115,44mm2
τd= 320 N/mm2
115,44∙320= 36940,8 N
Dus qua afschuiving kan 1 bout 3,69 ton hebben
Verder vind ik het wel erg netjes! en ben erg benieuwd naar het eind resultaat..
__________________
Oldy: VW Scirocco LS '74
Daily: Audi 80 2.8 Quattro
Project: VW Scirocco GT(i)
|