17-08-2009, 10:06
|
|
Married to PC
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
|
|
@Tage:
Je gebruikt nu het standaard -diesel-toeren- signaal ( W ) impuls vanaf de dynamo, en sluit dat rechtstreeks aan op een Benzine-toerenteller neem ik aan?
Voor een benzine toerenteller wordt het PULS signaal geteld en omgezet naar een (waarschijnlijk) voltage. Elk pulsje ( vanaf de contactpuntjes of hall-gever ), komt overeen met een vonk, wat gedeeld door 4 overeenkomt met het motortoerental.
Voor een diesel toerenteller is er geen elektrische puls aanwezig (immers, geen bougies). Hier wordt het 'wissel' signaal van de dynamo gebruikt. De dynamo draait op de helft van het toerental van de krukas. ( poelie's zijn als het goed is, exact een factor 2 verschillend ). Maakt ook niet uit, hoeveel precies. De 'W' Aansluiting op de dynamo geeft een "sinus" golf signaal: Een steeds toe en afnemend Volt signaal. Om hiervan een toerental signaal te maken, zit er in een DIESEL toerenteller een ander stukje elektronica: Van het golf signaal wordt eerst een puls signaal gemaakt door het signaal af te vlakken. De nu verkregen pulsjes wordt dan weer vertaald in een toeren signaal.
Met een benzine toerenteller op de W-aansluiting heb je eerder een soort volt meter. stationair +/- 5500 toeren ( +/- 12 volt ) bij een streepje meer gas ongeveer 5700 toeren ( 13,6 volt).. en that's it.
__________________
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|