29-07-2009, 10:02
|
|
Forum junkie
|
|
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
|
|
Quote:
Originally Posted by sjampoo
Even inhaken op een paar postings hierboven:
En afzonderlijke keuring ( VR6 in een Golf 2 ) niet gelijk aan een type goedkeuring.
En dan:
Als er een type goedkeuring is afgegeven voor een Golf, van exact jouw bouwjaar, met exact jouw motornummer en alle overige zaken zijn gelijk,. dan fiets je voor onder de 100 euro met een nieuw kenteken naar buiten. ( naja: kenteken komt per post ).
Ik keurde mijn 1.3 Benzine polo ( 60pk) om naar 1.3 Diesel ( 45 pk ), hoefde niet langs lelystad en betaalde iets van 70 euro voor de keuring, incl roetmeting, excl weging.
omkeuring is 'ongeveer' gelijk aan een APK; Allerlei zaken worden op deugdelijkheid gecontroleerd (inbouw, remmen, uitlaat, verlichting). Daarnaast worden zaken welke geregistreerd staan, gecontroleerd of ze kloppen: 1.3 Diesel heeft bijv. een diagonaal gescheiden remsysteem met bekrachtiging en een last-afhankelijke remkrachtverdeler aan de achteras ( staat nergens op mijn papieren kenteken vermeld, maar staat WEL in de computer (naja: de boekjes ) van de RDW, en heeft altijd een 5 versnellingsbak. de 1.3 benzine had gelukkig al een overeenkomstig remsysteem, maar slechts een 4 bak. Diesel + 4 bak = niet overeenkomstig type goedkeuring -> ga langs lelystad. Maar goed: ik had (gelukkig ) de 5 bak erbij.
|
Toen in mn 55kW Santana ombouwde naar 51kW TD dede ze niet zo moeilijk hoor... inbouw en uitlaat werden uiteraard goed bekeken. Maar remsysteem? zo heeft een TD altijd 200mm remmen achter, maar mn Santana heeft maar 180mm. En ik kreeg een waarschuwing voor gladde voorbanden, maar die gingen een week later bij de verse apk toch verwisseld worden, vond ie prima.
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
|