Inmiddels ben ik al bezig geweest met het inbouwen van de Audio, aangezien de standaard RCD310 radio niet super is. Op voorhand was ik er al vanuit gegaan dat ik deze radio niet lang zou gebruiken en geen gebruik wilde maken van de fabrieksopties. Overigens valt het geluid standaard niet tegen! Maar naar mijn mening is het niet genoeg.
Wat er nu in gaat komen is:
Headunit: Kenwood KDC-BT8044U
Versterker: Audison SRX3 (3-kanaals)
Composet voor: AIV Rainbow SLX165 Deluxe
Subwoofer: Polk Audio DB1040 10" in gesloten Caliber kist van 18liter.
Bekabeling: Dietz
Inmiddels liggen de voedingskabel en de RCA + speakerkabels al langs de respectievelijk linker en rechterdorpel. Wat me opvalt bij de VI is dat alles vastzit met klikverbindingen. Doorvoer langs de achterbank is enigzins lastig vanwege de afgeronde hoeken bij de scharnieren, hier zal ik nog een foto van maken.
De versterker komt in de reservewiel bak, helaas zat er bij mij een thuiskomer in de auto (standaard levering is compressor + spuitbus), die hoop ik nog om te ruilen bij de dealer of anders koop ik zelf wel een setje.
Omdat de deurpanelen van een VI heel anders zijn dan een V is het even tobben geweest hoe dit moet, ook omdat er nog nergens een goeie How-to te vinden is. Maar ik ben erachter gekomen dat het heel makkelijk is!
Op deze exploded views is het goed te zien:
- Verwijder lijst nummer 20 door ruimte te maken aan de onderkant, trek deze vanaf de portiergreep naar achteren los (zit geklikt).
- Achter deze lijst zitten 2 torx schroeven, haal deze los.
- Aan de onderkant van het deurpaneel zit 1 schroef, haal deze los.
- Vervolgens kun je het paneel los halen, alle overige aansluitingen zitten geklikt. Let er bij het verwijderen wel op dat hij over de bovenkant van het portier heen valt en let hier ook op bij het terugzetten van de bekleding.
Haal even de aansluiting van de raambediening los, dan kun je het paneel opzij zetten, ik heb de deurvergrendeling niet losgehaald maar dit zou ook nog kunnen.
Wat je dan krijgt te zien is het volgende:
De spiegelhoek met de tweeter zit vast met een druk/klik/schuif systeem, deze kun je er zo af pakken. Beide speakers zijn aangesloten met een stekker.
Helaas is de tweeter vastgelijmd, maar dit kun je met enig beleid loshalen zonder zaken af te breken. Achter de tweeter zit een stuk foam die hem op zijn plaats houdt, dus schroeven is niet nodig.
De 16cm speaker in de deur zit met popnagels vast, even uitboren dus.
Het deurpaneel:
Binnenkant van het paneel:
A-stijl zonder tweeter behuizing:
Het verschil tussen de originele speaker en aftermarket speaker:
Zoals je ziet past dit niet direct, ik had er even niet aan gedacht speakerringen nodig te hebben. Dit is dan ook mijn volgende stap, MDF ringen maken. Voor nu heb ik alles weer op de originele plek teruggezet.
To be continued.....