Hoi. Ik ben Willem-Aart, 21 jaar en ik woon in Elim, een klein plaatsje bij Hoogeveen.
In 2007 kocht ik m'n tweede Kever, een Jade Green '60er uit Zweden. De auto bleek in redelijk goede en originele staat, ik heb er dan ook een jaar mee rond gereden in deze vorm:
Al voordat ik de auto had, had ik er plannen mee. Hij moet in elk geval een stuk omlaag aan de voorkant, er moet een set knappe velgen onder, de motor moet wat opgevoerd worden en verder moeten er subtiele details aan toegevoegd worden die het een unieke auto zullen maken zonder dat het smaakloos wordt.
Er werd een set originele Porsche 356 wielen aangeschaft:
In de herfst van 2008 was het dan zo ver. Rasterplaatjes werden aangeschaft, en de zaag werd in de vooras gezet:
Toen de as klaar was riep ik een vriend erbij om 'm te monteren. Ik wist dat de binnenschermen en de chassiskop niet zo fraai waren, en hij drukte me dan ook stellig op het hart dat ik dat eerst maar eens in orde moest gaan maken. Lange dagen, weken en maanden zijn we bezig geweest met laswerk, spuitwerk en uiteindelijk montagewerk.
De binnenschermen zien er weer als "nieuw" uit, fris in de kleur van de auto en klaar voor de komende jaren.
Al die tijd was ik benieuwd hoe de auto eruit zou komen te zien. Nu de voorkant er weer netjes uitzag kon de as eronder. En de tank erin. En de spatborden eraan. En de verlichting gemonteerd. De claxon aangesloten. Er kon gereden worden!
En op dit punt zijn we nu. Zoals je ziet is er behalve de verlaging op dit moment weinig verschillend van hoe ik de auto kocht. De bedoeling is dat de auto de komende tijd steeds een stukje verder naar m'n smaak gevormt zal worden, en dat wou ik in dit topic bij gaan houden. Ik neigde eerst naar California Look, maar ik ben een beetje besmet geraakt met het Old Speed/Vintage Racing virus.
De Porsche 356 velgen zijn inmiddels in de juiste kleur gespoten en worden op 7 mei van banden voorzien. Achter heb ik Bridgestone Duelers 175/80/15 in de planning staan, vooraan Vredestein Classic Sprints in de maat 155/15. Ik ben op zoek naar 5,5J 356 wielen voor de achterkant, zodat ik daar Vredestein Classic Sprints 185/70/15 op kan monteren.
James Dean had ze vroeger al op z'n Porsche 550 Spyder, m'n Kever heeft er straks twee op de quarter panels zitten:
Ook komt er een bijzonder zeldzaam Simo motorklepslot m'n kant op:
Het is ook de bedoeling dat m'n auto versiert gaat worden met twee mooie plateframes uit Californië. Ik moet alleen nog even twee kentekenplaten laten maken.
Dit jaar wordt er ook een Riechert set besteld voor m'n 30 PK motor.
Het vermogen gaat er nauwelijks op vooruit, maar het past bij het beeld dat ik van de auto in m'n hoofd heb zitten.
Verdere plannen:
- Cabriosleuven in motorklep
- Porsche 356B stuur
- Sperrwolf of soortgelijke schakelpookvergrendeling
- ...