Thread: Choke
View Single Post
  #5  
Old 01-09-2004, 15:23
User_Name:
Guest
 
Posts: n/a
Default

Een HZ heeft een automatische choke.

Voor het starten 2x het pedaal in trappen, starten.

De autochoke zorgt er vervolgens voor dat de motor stationair loopt: zoals een handchoke.
Naarmate de motor (lees: koelwater) warmer word, zal de choke ietsjes dicht gaan.
Pas bij het beroeren van het gaspedaal (eens helemaal onderin trappen onder het rijden) zal de choke weer uitgaan.

Start de (koude) motor, en laat m statinair lopen.. na een minuut of wat zal ie staat te brullen (2000 rpm of hoger) omdat de choke er nog steeds op staat.... Geef dan 1 keer gas en het stationair toerental zal dalen naar normale waarden.

Wellicht dat je (door het koude/natte weer) nu net ff wel choke hulp nodig hebt, maar dat de choke niet goed werkt.

Controleren is lastig, omdat bij deze temperaturen (15-20 graden) de choke net wel/net niet aan zal gaan..

Met koude motor: motorkap open, deksel van luchtfilterbak eraf, en naar chokeklep kijken (vierkant klepje, midden in carburateur)..

Staat als je de auto warm hebt weg gezet als het goed is helemaal open.

Trap 2 maal op het gaspedaal (niet starten), en controleer of ie dicht is (en blijft).

succes
Reply With Quote