Thread: Bora Detailen
View Single Post
  #1  
Old 05-04-2009, 20:32
Edje®'s Avatar
Edje® Edje® is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 45
Default Bora Detailen

Zoals jullie wel weten ben ik helemaal gek van een super schone blinkende auto. Mijn auto word daarom door mij heel goed onderhouden, maar het kan altijd beter. Heb daarom samen met Steve van Balen van Prodetailing mijn auto weer eens heel goed onder handen genomen. Dat had hij wel verdiend na zo een lange koude winter met temperaturen van -22 en kilo's pekel. Dat is een aanslag op de waslaag en lak, dus hoog tijd voor actie.

Steve vond er dit van op zijn eigen site: "Gisteren samen met de eigenaar een VW Bora uit 2000 behandeld die zeer goed onderhouden was maar hem nog strakker wou hebben. De Bora is al 9 jaar oud maar in uitmuntende staat en dat maakte het een genot om aan te werken".

Steve heeft van tevoren de auto helemaal geïnspecteerd. Hij vond een kras/veeg op de motorkap. Ik schrok er van, deze had ik zelf nog nooit gezien! Het bleek gelukkig loos alarm, de veeg was na het kleien al weg.

We hebben er ongeveer 12 uur aan gewerkt! Ik heb zelf ook meegeholpen. Vind dat machtig interessant en wil er alles over leren. Ik heb zelf de auto afgeplakt, de velgen gekleid, meegeholpen met detailen (ramen, trims), enz. Het echte polijstwerk heeft de prof natuurlijk gedaan. Dat kan en durf ik niet.

Wat heeft Steve allemaal gebruikt:

Machines:
- Flex XC 3401 VRG DA Machine
- Nilfisk Alto 140.1 HD reiniger + Foam lans
- Universal Padwasher

Producten, doeken, pads etc:
- Billberry Safe Wheel Cleaner
- Bilt Hamber Autofoam
- EZ Detail Brush + Kwasten
- Tardis voor de teer spetters
- Megs Glass Cleaner Concentrate
- Megs M105
- Megs 6,5" Polishing pad
- Megs 6,5" Finishing pad
- Megs Washmitt
- Miracle Dryer
- Smart Clay
- Smart Rim Wax
- Smart All in One
- Smart Concours Wax
- Smart Gel
- Smart Car Wash
- Chemical Guys Max en fluffer doeken

Zo zag hij er voor behandeling uit:













Hier word de auto gefoamd met Bilt Hamber Auto Foam om het vuil los te weken (hier zit een flinke scheut Smart Car Wash bij voor het hardnekkige vuil.)







En zo zag hij er toen al uit. Hier is de auto gefoamd, daarna gewassen, toen geheel gekleid met Smart Clay en daarna weer gewassen om de strepen te verwijderen die het klei glijmiddel achter laat. Daarna geheel droog gemaakt met de Miracle Dryer.










Toen de auto in de garage gereden onder de speciale gele xenon lampen. Hiermee kan Steve alle beschadigingen en krassen en imperfecties in de lak zien. Toen heeft hij eerst een proefspot gemaakt. Daarmee kan hij de conditie van de lak testen. Zo meet en weet hij welke applicators en pasta's hij op de machine moet gebruiken. Hier zie je dat een blinkende auto (zie foto's boven) onder de lampen helemaal niet zo mooi is. Zie hoe de proefspot er uit ziet na bewerking. Zo gaat hij dus heel de auto doen. Gedurende het hele proces heeft hij ook nog een mobiele lamp naast zich staan die steeds het deel aanlicht waar hij dan mee bezig is.







En na 12 uur polijsten en finishen is dit het resultaat. Krasvrij! Ook in de zon is ie nu mooi! Steve heeft de auto gefinished met Smart Concours Wax, dat is een dure cannube pasta wax en deze houd 4 maanden bij goed onderhoud. Dus ik moet na het wassen de auto zelf een touch up geven met een spray wax zoals Quick Shine.

















__________________
If Volkswagen is a religion... the Bora would be my messiah...
Reply With Quote