Even een oud topic bumpen...
Binnen enkele weken gaat de motor uit mijn auto, om enkele zaken aan auto en motor aan te passen. Het gaat om een Golf 2 (origineel een 1.6 benzine) die echter geheel omgebouwd is naar 1.6TD met een JR motor.
Op deze motor zit een T3 of K24 turbo (weet ik even niet meer zeker) en een complete intercoolerset van een RA/SB blok. Verder is de boel nog redelijk standaard, alleen de LDA heb ik iets verdraaid. Turbodruk sinds de motor in deze auto hangt ook weer origineel.
Nu heb ik nog een compleet RA/SB blok staan met dus de kleine turbo erop. Ik ben aan het twijfelen of ik wellicht de kleine turbo op de mijne zou zetten. Opzich rijdt mijn TDtje nu best aardig, maar turbogat is uiteraard best groot. Rond 2100rpm verneem ik een opspool-geluid, en ergens rond de 2800rpm begint hij ook echt goed te duwen. Is voor stadsverkeer niet echt ideaal, maar op de autobahn loopt het natuurlijk wel behoorlijk.
Kan het zijn dat mijn pomp eens goed afgesteld moet worden dat daardoor de turbo wellicht iets eerder op gaat spoolen, of hoef ik hier geen wonderen van te verwachten? Vind wel dat de auto nogal wat herrie maakt als die loopt, nagelt echt behoorlijk.
Iemand wellicht nog tips? K14/T2 erop, of toch de grote houden omdat de kleine wellicht minder geschikt is voor langere ritten op Duitse Autobahn? Uiteindelijk zal de druk weer verhoogd worden, ongeacht welke turbo erop gaat.
Wil sowieso nu de turbo eraf pakken als het blok eruit is. Dan alles van verse pakkingen en bouten/moeren voorzien. Mocht ik een bout/moer rond draaien kom ik er makkelijker bij als dat het blok erin hangt. Weet niet of het dan in de toekomst goed te doen is, de switch tussen de verschillende turbo's?