Allereerst: Nice!
met of zonder trekhaak?
Einddemper vervangen, katalysator laten zitten. Invoeren ZONDER apk keuring.
Er zijn voor personenautos 2 types invoer keuringen:
1, simpel, zonder APK:
- chassisnummer, motorcode en papieren check. Klaar.
2, simpel, maar iets uitgebreider want met APK.
- chassisnummer, motorcode, papieren check en een normale, volledige APK.
(niet extra streng ofzo (fabels), maar gewoon een APK keuring).
Nou ben ik niet helemaal 100% zeker, maar ik meen dat, als je kiest voor optie 2, de auto NIET ingevoerd wordt als ie niet APK goedgekeurd wordt..
Bij de simpele uitvoering heb je de grootste kans dat ie gewoon door de invoerkeuring komt, en moet je bij je eigen garage de APK keuring laten uitvoeren.
Wat is het belangrijkste verschil dan, zul je zeggen? Bij de RDW keuren ze alleen; bij jouw eigen garage wil de monteur wellicht wel even dat lampje vervangen, die aanlopende rem linksachter even gangbaar maken en als het nodig is, de motor afstellen zodat deze aan de emissieeisen voldoet. Bij de RDW keuren ze dus gewoon alleen. Dat is geen matennaaierij of eikelbijterij ofzo (denk dat een lampje vervangen nog wel mogelijk is) , maar ze voeren gewoon per definitie geen reparaties uit. "Iets stuk? Volgende keer beter"
Maar goed, dan nog even de theorie: volgens mij is een geregelde kat ( u9 ) in 1991 nog niet verplicht, en dus zou de motor met de niet meer werkende kat nog wel aan z'n emissie-eisen kunnen voldoen. Vanaf ( ik meen 1993) is een kat verplicht en zijn de emissie-eisen ook iets scherper geworden: Zonder werkende kat kom je dan zo goed als zeker niet aan de juiste waarden.