View Single Post
  #7  
Old 23-02-2009, 21:22
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Als het gaat om gelood of ongelood: Volkwagen doet sinds de waterkoelers aan ongelood: Elk standaard watergekoeld blok kan dus gewoon ongelood aan.

Als het gaat om het octaan-getal, dan moet je even de motorcode erbij opsnorren: De meeste motoren uit die tijd zijn geschikt voor RON91; dat is de ' normal ' benzine zoals je ze in duitsland koopt. In nederland is deze nergens te koop, alleen de ' klopvastere ' Euro 95 ( RON95 ), welke hier vaak als de 'normale benzine' wordt gezien.

MAAR:
Sommige blokjes zijn door VW voorzien van ' eco ' of ' formel E ' of ' S ' techniek: een hogere compressie verhouding met ofwel meer vermogen ofwel een lager verbruik als resultaat. Deze motoren ( bijvoorbeeld de 1.1 HB of de 1.3 GK ) 'vereisen ' RON98 ( Super ) benzine... Nog steeds ongelood trouwens.

Dus:
90% van de motoren kunnen met ron91 af, maar bij gebrek hieraan is euro 95 ook goed.
10% van de motoren vereisen ron98.

een ' kwalitatief hoger' brandstof tanken heeft overigens GEEN nut. dus altijd 98 tanken terwijl jouw motortje ook tevreden is met ron91 geeft GEEN extra vermogen, geen extra smering, geen verminderde slijtage... alleen een legere portomonnee.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote