Quote:
Originally Posted by Blom
Dat is een goede uitleg.
Misschien nog wat aanvulling:
Ik denk dat de topicstarter het begrip BMEP bedoelt. Brake mean effective pressure. Dit is uiteindelijk einddruk in de verbrandingskamer (vaak teruggerekend vanuit gemeten vermogen).
Op al de theoretische begrippen en waardes moet je je eigen niet blind staren. Het kiezen van de juiste compressiewaarde vs. vuldruk is van zo veel dingen afhankelijk. Behalve de inlaatluchttemperatuur en het managment is ook het type motor van belang. Wat voor cilinderkop (verbrandingskamer), wat voor dish, wat voor dikte koppakking, wat voor squish(dikte en opp). Dit zorgt voor turbulentie wat misschien nog wel 1 van de belangrijkste dingen is in de efficienty/grenzen van een (turbo) motor.
En uiteraard is het ook afhankelijk van de motor hoeveel overdruk je in de verbrandingskamer weet te krijgen. 1.6 bar in het spruitstuk wil niet zeggen 1.6 bar in de kop, zeker niet bij een 8 kleppertje.
Het beste wat je kan doen is goed rondkijken en lezen bij mensen die het wiel al uitgevonden hebben. Niet bij 1 iemand, maar bij veel verschillende. Simpelweg alleen al omdat menig particulier niet het budget heeft om te testen met verschillende compressieverhoudingen (misschien wel met diktes koppakkingen, maar dit is niet te vergelijken met andere zuigers).
En bij het meten van de druk bij een geblazen motor, meet je dus nooit de druk inc. vuldruk, want die is niet aanwezig. Tenzei je het kan presteren om je bougie er uit te draaien en die meter er op te zetten bij 5000 rpm. ![Big Grin](http://volksforum.com/forum/images/smilies/biggrin.gif)
|
hallo,
dat staat er toch ook???
"hallo,
ik ben opzoek naar een formule om mijn compressie
eind druk te kunnen berekenen,voor een motor met drukvulling. "
ik weet inderdaad dat er een hoop faktoren afhankelijk zijn, te veel om een goede waarde te bepalen.
maar mijn vraag is eigenlijk hoe ver moet ik de standaard compressie verlagen als ik 1,6 bar overdruk in mijn cilinders krijg, zodat deze goed loopt?
maar iegenlijk zijn zulke vragen toch moeilijk te stellen want lezen is ook een moeilijk begrip.
ik was al druk opzoek naar iemand met een dergelijke lysholm ombouw, maar tot op heden nog niks gevonden...
opzich denk ik nu wel dat 8:1 wel redelijk goed is.
maar misschien ga ik het plan wijzigen en ga ik gebruik maken van een eaton BLOWER en zal ik mijn standaard compressie hoger moeten houden en dan een lagere laad druk denk een 0.7 bar ofzo...
mijn doel is rond de 200 a 250 pk en een koppel van 300nm.
het is voor circuit gebruik en slalom rijden en dan is koppel onderin erg belangrijk.
de lysholm compressor is leuk maar trekt bij 8000 toeren van de compressor al zon 50 pk weg laat staan wat hij bij 11000 toeren doet.
dus ja met een 300 pk motorvermogen houd ik dan nog 250 over, maar ben wel benzine aan het verstoken voor 300 en ook de belasting in de motor is voor 300.