View Single Post
  #18  
Old 08-02-2009, 23:47
Blom Blom is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 30
Default

Dat is een goede uitleg.

Misschien nog wat aanvulling:

Ik denk dat de topicstarter het begrip BMEP bedoelt. Brake mean effective pressure. Dit is uiteindelijk einddruk in de verbrandingskamer (vaak teruggerekend vanuit gemeten vermogen).

Op al de theoretische begrippen en waardes moet je je eigen niet blind staren. Het kiezen van de juiste compressiewaarde vs. vuldruk is van zo veel dingen afhankelijk. Behalve de inlaatluchttemperatuur en het managment is ook het type motor van belang. Wat voor cilinderkop (verbrandingskamer), wat voor dish, wat voor dikte koppakking, wat voor squish(dikte en opp). Dit zorgt voor turbulentie wat misschien nog wel 1 van de belangrijkste dingen is in de efficienty/grenzen van een (turbo) motor.

En uiteraard is het ook afhankelijk van de motor hoeveel overdruk je in de verbrandingskamer weet te krijgen. 1.6 bar in het spruitstuk wil niet zeggen 1.6 bar in de kop, zeker niet bij een 8 kleppertje.

Het beste wat je kan doen is goed rondkijken en lezen bij mensen die het wiel al uitgevonden hebben. Niet bij 1 iemand, maar bij veel verschillende. Simpelweg alleen al omdat menig particulier niet het budget heeft om te testen met verschillende compressieverhoudingen (misschien wel met diktes koppakkingen, maar dit is niet te vergelijken met andere zuigers).

En bij het meten van de druk bij een geblazen motor, meet je dus nooit de druk inc. vuldruk, want die is niet aanwezig. Tenzei je het kan presteren om je bougie er uit te draaien en die meter er op te zetten bij 5000 rpm.
Reply With Quote