View Single Post
  #17  
Old 07-02-2009, 14:25
Blue Rallye's Avatar
Blue Rallye Blue Rallye is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 109
Default

Ten eerste moet je 2 dingen goed uit elkaar houden, compressie einddruk en compressieverhouding. De compressie einddruk is de compressiedruk die je meet met een compressie-testgereedschap. De compressieverhouding staat daar compleet los van. De compressieverhouding is de verhouding tussen verbrandingsvolume tegen de verbrandingsvolume + het slagvolume.

Voor de setup die jij beschrijft zou ik kiezen voor een compressieverhouding van 8,5:1 tot 8,8:1. Het kiezen van deze verhouding laat zich beinvloeden door veel factoren. Voornaam in deze zijn de efficiency van de intercooler en fijn regelbaarheid van het motormanagementsyteem. Gebruik je een waardeloze intercooler en G60 Digifant motormanagement bijvoorbeeld, is het verstandiger om wat lager te gaan in de compressieverhouding 8,2:1 tot 8,5:1. Tevens is het zo dat het koppel wat de motor levert ook afhankelijk van de compressieverhouding, ook het pingelen van de motor treedt veel eerder bij een hogere compressieverhouding. Met een fijngevoelig motormanagementsysteem kun je tegen de pingelgrens aan regelen waarbij de output aan vermogen van de motor flink hoger wordt. Je begrijpt dat dit een uitleg in een notedop is, het gaat nog wel iets verder dan dit!

Ik weet hier het e.e.a. van, ik heb zelf gereedschap om motoren uit te literen om zo het verbrandingsvolume en het slagvolume exact te bepalen, op deze manier kun je een motor bouwen van verschillende componenten waarbij je zelf de compressieverhouding kunt bepalen. Mijn eigen 2100cc 16V turbo met 95,5mm dieselkruk is daar een goed voorbeeld van.

Als je nog vragen hebt mbt de formulering, schiet je maar even een PM.
__________________
Finished:
2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost
I hope that Syncro can handle some torque...
Reply With Quote