View Single Post
  #35  
Old 29-01-2009, 21:49
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by Renegade
Dan trek ik ook maar een hele oude reply uit de sloot

Centreerringen zijn er toch om te centreren en de bouten puur en alleen om het wiel vast te klemmen op de naaf ? Als je zonder centreerringen zou gaan rijden en je wiel is wel goed gecentreerd (mijn god wat een kutwoord ook ) op de bouten, bij een tik op de voorwielen (hobbel, drempel, kuil, enz.) zou het wil dan toch weer uit het midden willen en gaat het hele zooitje trillen ?


Theoretisch klopt dat.

Bij grote klappen/ hobbels e.d. kunnen de wielbouten het begeven als het wiel niet goed op de centreerring rust. De centreerring zorgt voor een vormgesloten verbinding in de radiale richting, de wielbouten zorgen voor een krachtgesloten verbinding in de axiale richting.

Practisch gaat het wel goed. Omdat de wielbouten ook conisch zijn centreren deze het wiel in 99 van de 100 gevallen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote