View Single Post
  #8  
Old 06-01-2009, 23:01
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Heb hetzelfde probleem... denk inderdaad dat het dat is wat Jan zegt: te laag stationair toerental.

Bij mij is er geen probleem als hij zo'n 1000 toeren loopt bij niet-rijden. Als hij daaronder valt gaat hij een beetje sputteren en loopt ie tegen het afslaan. Dan gaat het lampje constant aan en uit.

Als de motor warm is, en de olie boven de 90 graden, en ik rij zo tussen de 2 - 3k rpm gaat het lampje branden, en gaat een zoemer af. Als ik dan eens gas geef gaat het weer uit en blijft het een tijdje uit.

Olie heb ook ik genoeg er in zitten, volgens mij zelfs iets te veel.


Doe hier wel wat aan... Het kan ook een verstopping in je oliekanalen zijn. Mijn golfje 3 had hartje zomer bij normaal gebruik een normale olietemp. Maar bij wat hogere belastingen (140km/h snelweg of even flink op het gas) een vrij hoge temp (114 graden).

Rond de 2200 toeren, afremmend op de motor, ging steevast het oliezoemertje af. Even een dot gas en het was over. Bleek toch dat ergens een verstopping zat. Oliepijl was goed, maar ik kwam er achter dat de olie niet goed genoeg rondgepompt werd na een oliedruk meting.

Na het doorblazen van de oliekanalen met perslucht (voorzichtig ivm keerringen) is alles in orde en blijft de zoemer stil en de olietemp netjes rond de 90-95 graden.


Het is dus niet altijd een zoemertje dat kapot is, of een slechte massa. Die zoemer zit er niet voor niets.
Een oliedruk bij stationair toerental van minder dan 1 bar is sowieso aan de lage kant, maar niet alarmerend laag.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote