Hallo, ik ben Tony, 31 jaar en wonend in Venlo.
Hoewel ik al vele jaren met t modificeren van mn golfjes bezig houd ben ik niet echt iemand die alle fora en meetings afstruind. T laatste vooral vanwege meestal alle meetings op zondag morgen beginnen en ik dan meestal op dat tijdstip naar mn nest ging omdat ik net terug kwam van t stappen.
Maar aangezien t stappen niet echt meer op de eerste prioriteit staat ben ik de laatste tjid wat actiever op andere gebieden.
Ik zal bij t begin beginnen,
ongeveer 10 jaar geleden haalde ik mn rijbewijs en niet lang daarna kocht ik mn eerste vw golf. Dit was een vrij originele golf 2 1800 16v. Ondanks t feit dat ik altijd daarvoor had lopen roepen dat ik nooit zo'n idioot
zou worden die aan zn auto ging lopen klooien bleek t tegendeel. T begon met een ander gril en toen was t einde zoek. Hieronder staat t eindresultaat;
Aangezien dit dus mn eerste hobbyproject was is er zeer veel aan gesleuteld met de nodige missers en fouten en heeft t dus ontzettend veel geld en tijd gekost. Uiteindelijk had ik ook geen zin meer om met deze wagen door te gaan omdat t ene probleem na t andere zich voor begon te doen mede door mijn onervarenheid.
Tijd om dus helemaal op nieuw te beginnen. Nieuwe auto en andere motor.
De golf werd gestript van alle goede en bruikbare onderdelen, en de rest werd verschrot.
Ik kocht een G60 chassis;
Deze werd helemaal kaal geschuurd, van binnen gestript en op nieuw gespoten.
En ik kocht een vr6 motor, deze had een ton gelopen wat eigenlijk niet veel is, maar ik heb er toch een revisie tegenaan gegooid. Natuurlijk werden ook alle onderdeeltjes van een mooi glimmend laagje of lak voorzien aangezien ik er nu toch aan bezig was
Toen kwam t heerlijke moment dat de moter in t chassis geplaatst werd
De sleutel werd omgedraaid en hij liep meteen.
Na weken nonstop schroeven en bouwen was hij dan uiteindelijk van binnen en buiten af;
Een kleine opsomming van alle modificaties;
Motor-
vr6 motor 2.8l 12v, vele onderdelen in kleur gespoten of gepolijst
aanzuigbuis(eigenbouw) naar luchtfilter(achter de bumper)
bekabeling door de chassis balken gelegd
rallye radiator met 2x spal koelers
complete remus uitlaat
Carroserrie-
antenne en knipperlicht gaten dicht
1 armige (eigenbouw) ruitenwisser(2e gat dicht)
Rs bumper met golf 3 knipperlichten en mistlampen
Aangepaste g60 randenset (geen stootstrips op de deuren)
Deuren gesmooth,
Dichte achterklep, cl raam (zonder spoiler) naadjes achter dicht
sleepoogklep in achterbumper dichtgemaakt
Interieur-
edition stoelen, bank en bekleding
Corrado dashboard met vr6 klokken
Dus hij was klaar om hem bij de RDW te laten herkeuren van 4 naar 6 cilinder, om hem van de juiste papieren te voorzien.
Ik kreeg zonder problemen t papiertje mee dus t was tijd om hem kennis te laten maken met t asvalt.
Met veel genot heb ik er een jaar of 1,5 mee rondgereden, maar uiteindelijk snakte ik toch naar meer pk's.
Alle optie's werden overwogen en uiteindelijk is toch maar voor de turbo gekozen.
Na een hoop speurwerk en leeswerk op vooral amerikaanse site's had ik wel een beetje een idee hoe t te werk zou moeten gaan, dus er werden van de verste hoeken uit de wereld hardware bij elkaar gesprokkeld, hieronder t lijstje onderdelen;
T3/T4 turbo
2mm decompressie plaat
3x (3") freeflow uitlaatdempers
wideband sensor(innovative lc-1)
intercooler
RS2 injectoren
Audi S2 dumpvalve
Tial wastegate
oliekoeler met thermostaat
3 stof lagerschalen
ARP lagerschaal bouten
Pe motersteun
En natuurlijk een berg aan bochten stukken pijp slangklemmen voor de inlaat lucht en wederom bochten en pijp voor de uitlaat.
Ook heb ik een hoop onderdelen zelf gefabriceerd.
Mijn eigenbouw uitlaatspruitstuk samen met de (3"/76mm)downpipe
Turbo en S2 wastegate gemonteerd
Uitlaat en spruitstuk zijn afgelast en ingewikkeld met hittewerende tape.
Hitte schilden zijn geplaatst, en kleppendeksel werd gepolijst.
Dan de aanzuiging;
De drukzijde;
Langzaam maar zeker word t steeds voller!!
Mijn eigenbouw ingekorte inlaatspruitstuk oftewel shortrunner.
Terwijl ik dus alles bij elkaar aan t zoeken en aan t schroeven was ,ben ik me me wel af gaan vragen hoe ik t zooitje aan t werken moest krijgen en per stom toeval kwam ik iemand tegen op een forum die ongeveer dezelfde setup hap op zn wagen.
Maar omdat ie zelf ander veranderingen in petto had was zijn chip overbodig geworden. Buitenkansje voor mij dus!
Met de aanschaf van zijn chip kreeg ik ook een specificatie lijst van zijn onderdelen, dus hoefde ik mijn lijstje er alleen op aan te passen.
Maar natuurlijk was dit allemaal te mooi om waar te zijn want intussen was ik uit mijn ouderlijk huis vertrokken en was tijdens opruimwerkzaamheden in mijn oude slaapkamer t doosje waar mijn chip inzat dus door mijn moeder bij t oud papier gezet( t doosje woog niks dus dan zal er wel niks inzitten)
Over naar een nieuw plan; dan maar een vrij programmeerbaar motor management.
Mijn uiteindelijke keus werd een een MS2 V3.
De mods;
3x vb921 voor 3 maal direct coil aansturing van mijn dis onsteking.
PWM IAC Valve Control voor mijn stationeer regelklep
Boostcontrol mod kit
Omdat ik de originele sensoren allemaal gebruik hoefde ik dus alleen de bias weerstanden te vervangen
En na een weekje solderen was dit t resultaat;
Normaal word er aangeraden om de stekker voor de onstekings aan de voorzijde te plaatsen maar aangezien ik alle stekkers (behalve de compoort) aan de zelfde zijde wilde hebben is dit na enige aanpassingen gelukt.
I.P.V. de halve kabelboom te vervangen door die van de ms afkomstig was, heb ik de originele kabelboom laten zitten.
Van de originele ecu heb ik de printplaat verwijderd en een gat in de buizing gemaakt, en daar de ms kabelboom ingevoerd en deze op de contrastekker van de ecu gesoldeerd.
Het voordeel hiervan is dus dat alles origineel kan laten zitten en dat t doormeten van de sensoren en de ms makkelijker is door alleen de stekker van de kabelboom van de ecu behuizing los te trekken i.p.v. onder t dashboard (waar de ms gemonteerd is) te moeten meten.
Op dit moment is zo goed als alle hardware gemonteerd
en ben ik bezig om de MS te programeren met behulp van een vriend.
Ik hou jullie op de hoogte van enige vorderingen.
Dus tot later!!
Tony.