Nee idd, het verbreden heeft er feitelijk niks mee te maken; er is aan de
'buiten-zijde' een stuk tussen gelast.
...en ik begrijp ook wel dat ik dit probleem simpel met een spacer kÃ*n oplossen.
Het was alleen erg verrassend; en ik vroeg mezelf af of iemand anders dat ook al eens was tegen gekomen.
Ik bedoel: als je een 16" stalen velg met steek 5 X 100 voor je Mk3 zoekt èn het moet een VAG-product blijven
, dan kom je al gauw bij een Mk4 velg, of niet?! Logische keuze, leek mij...
Ik had de velg dus wel van te voren gemonteerd, maar meer om te kijken hoeveel ik hem kon verbreden. Toen is mij niets opgevallen, want ik heb er niet aan gedraaid, toen...
Toen ik ze uiteindelijk ging monteren, eergisteren, heb ik de bouten 'gewoon' helemaal aan kunnen draaien en zelfs met de momentsleutel het laatste slagje gegeven.
Echter, toen ik de auto wilde verrijden, was er een schrapend geluid; niet goed dus
Bij nadere inspectie kwam het volgende naar voren:
Een gedeelte van de remklauw, hieronder rood omcirkeld, raakt de velg, waar nu een ondiepe groef in zit, maar het zat ook weer niet zó klem, dat het draaien van het wiel onmogelijk was.
Het heeft dus eigenlijk meer te maken met
de vorm, die het hart van de velg aan de binnenkant heeft, dan met
het verbreden of de
ET-waarde.
Nu wil ik eigenlijk niet aan remdelen 'kloten', maar zou ik ook iets (1 Ã* 2 mm) van dat remklauw-randje af kunnen halen, zonder dat het onveilig wordt?
Nog een extra vraagje: Hoeveel 'vlees' moeten de wielbouten
minimaal hebben? Ze draaien nu zo'n 18 mm in de naaf, zowel bij de lmv-'s als bij de staaltjes.