25-11-2008, 18:23
|
VW Addict
|
|
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
|
|
Ik kan je niet met alles helpen denk ik maar ik zal het proberen.
Ik heb in de bodem van mijn audi 80 op de plek van de voeten van de passagier (vooraan) een rot gat zitten ter grote van een kwartje. Ik ben van plan er een stuk uit te slijpen (of met een gatenzaag), en dan een nieuw stukje er in te lassen. Even een paar vraagjes:
Eerst goed schoon maken met de staalborstel op de slijptol oid. Gat zal ongetwijfeld groter worden en je hebt dan een betere indicatie van de schade.
Plaatwerk; hoe dik? 1.5mm? Gegalvaniseerd of niet?
Autoplaat is zo'n 0.8mm dik (meen ik). Niet gegalvaniseerd want dat verbrand weer met het lassen en de dampen zijn niet bepaald gezond.
Als ik naar andermans laswerk kijk dan zie ik dat bij plaatwerk van auto's er geen doorlopende las word gemaakt maar dat er allemaal hechtjes tegen elkaar aan zitten. Moet de lasspanning extra hoog worden gezet zodat de hechtjes diep inbranden? Moeten de hechtjes elkaar overlappen (ivm dichtheid)?
Allemaal kleine hechtjes idd. En de spanning niet te hoog. Als je continu gat lassen en/of met te hoge spanning, brand je gegarandeerd gaten in het plaatwerk ivm met geringe dikte.
Zal ik van in de auto lassen (onder de hand dus) of van onder de auto? (boven de hand) of aan beide kanten?
Van binnen in de auto lassen is makkelijker en beter aangezien je smeltbad dan niet gaat "hangen" en minder goed inbrand. Wel goed om je interieur denken.
Dan de afwerking, lasjes wegslijpen, zinkspray er over, tectyl dr over klaar?
Las netjes afslijpen. Ikzelf zou het Caprotech systeem pakken, dus eerst RX5 en dan afwerken met RX10 (staat wel op rustbuster.nl). Tectiel gaat op den duur weer uitdrogen en legt je zinkprimer weer bloot waardoor alles weer opnieuw gaat beginnen.
Klopt het dat je de accu klemmen van de accu moet halen?
Ja, anders heb je grote kans dat je allerlei hoge spanningen door je electronica jaagt.
Als er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden dan hoor ik het graag:-)
Neem de tijd en maak van de voren het "werkstuk" goed vrij van kit, tectiel en roest. Slijp liever wat meer staal weg dan te weinig, anders heb je kans dat er nog roest achterblijft of dat de plaat waar je op moet lassen uiteindelijk zo dun is dat je er constant gaten in brand.
zo een hele rij vragen :-P
alvast bedankt,
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio
|