View Single Post
  #19  
Old 20-10-2008, 16:43
retrocaddy's Avatar
retrocaddy retrocaddy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 163
Default lekkage part 2

Ik ben onlangs toch weer tegen een probleem aangelopen met mijn automaatbak en hoop dat er hier weer wat mensen met mij mee willen denken!

Er was een lekkage bij de governor, deze staat ook op de foto in het voorgaande stuk. Deze lekkage was vreemd, nadat de auto geparkeerd was begon na een half uur uur de bak olie te lekken bij de governor. Uiteindelijk via de boekjes begrepen dat deze dop een afdichting nodig heeft(die niet aanwezig was). Om de lekkage op te lossen hebben we deze afgedicht.

Nu is de volgende situatie ontstaan: Als ik de auto nu stil zet na een korte of lange rit lekt hij niet meer langs de governor(deze is dicht) nu perst hij de atf langs mijn nieuwe carterpakking. De olie vlek was nog groter!
Het lijkt dus alsof de bak na het parkeren (enorme)druk opbouwt en de makkelijkste weg zoekt om zijn druk kwijt te raken! hoe kan ik dit oplossen?

Tijdens mijn speurtocht kwam ik op een us forum van een ander merk een soortgelijk probleem tegen dit was het antwoord:

There is a vent line with a one way check valve. Sounds like the valve is stuck or plugged. Clear it out and refill the trans fluid to proper level

I had the same problem on a 99. Turned out that there was a thermostat in the transmission cooler, which had attracted some frags of metal. These frags blocked up the themostat and cause it to jam shut. The oil heated and expanded, and yet withouth the thermostat opening, it never had anywhere to go and spewed forth from the filler tube.

Ik weet niet of in de automaatbak een thermostaat zit?
Het is een feit dat de bak vaak veel te warm wordt, na een lange rit heb ik wel eens wat lichte rook onder de zijkant van de auto uit zien komen(niet van de motor) tevens heb ik daardoor wel eens startmotor problemen gehad denk ik. Verder zat er ook veel olie aan mijn peilstok, dus daar was de olie ook omhoog gekomen?

diagnose tot nu toe:

de bak wordt te warm, nadat de auto stil staat en er geen rijwind koeling meer is wordt hij nog warmer. De olie zet uit en zoekt een uitweg langs de minste weerstand.
Mijn vragen: zit er een thermostaat, ontluchting of iets dergelijks op de bak? Let wel de auto loopt als een zonnetje en de bak schakelt prima, dus alles functioneert zoals het zou moeten!

een heel verhaal.............
Reply With Quote