View Single Post
Old 13-10-2008, 08:33
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life

Smile Free-air, small enclosure, of bas-reflex; what's the difference?

Hallo Allemaal!

Omdat ik alles van één merk wil, heb ik een 30cm Kenwood KFC-WF303 subwoofer op het oog.

Na onderzoek blijken er 3 hetzelfde uitziende subwoofers ('tornado type') te bestaan:

De dichte box-versie KFC-WS303
De bas-reflex-versie KFC-W3003
De Free-air versie KFC-WF303

Nu heb ik een bas-reflex-kist met een Rockford-Fosgate erin, dus eigenlijk heb ik dus nu de verkeerde versie op het oog...

Qua prijs is de dichte box versie veel duurder geweest (€ 110,-), dus die zal wel een heel andere constructie hebben.
De andere twee kostten hetzelfde ( € 94,-); daar zal dus niet erg veel verschil zijn, denk ik dan...
...maar als dat zo was, hadden ze het niet gedaan, hè?!

Vraag is dus:

Wie kan mij het grote verschil uitleggen tussen de verschillende types; dus van de subwoofers zelf.
(niet de wijze van inbouwen; dat begrijp ìk zelfs ook nog wel! )
M.a.w.: kan je een free-air totaal niet als basreflex gebruiken en andersom of valt het allemaal wel mee?

Ik wilde hem dus eigenlijk in mijn kist schroeven... of is het slimmer om deze free-air dan gewoon in een nog-te-maken vlak paneel achter mijn achterbankleuning te doen, waardoor de kofferruimte dus de klankkast is?

Alle suggesties zijn welkom!
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote