Thread: Dikke MK1's
View Single Post
  #359  
Old 01-08-2008, 15:06
Weberfan Weberfan is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 5
Default Golf I 2.1 ltr. 50er Webers

De golf I is van Bastiaan van Gaal uit Langenboom en gemaakt samen met Wilbert van Lith ook uit Langenboom. Het zijn twee neven die weer veel kenissen hebben in de autosport.
Voor deze motor lag er een 2.0 ltr. 8v motor in met 48er Webers. Echt een monster van een auto zoals te lezen in diverse GTI clubbladen in 1999 en 2000. Ze hebben ongeveer twee maanden aan het motorblok gewerkt, de cilinderkop was geheel race bewerkt, 344 graden nokkenas en een geheel afgedraaide krukas en speciaal geprepareerd vliegwiel van circa 250 gram. Het stationaire toerental lag op 3000 toeren!!!!! Het maximaal toerental was oneindig en werd begrensd op 9500 toeren........ Door het licht draaiend gedeelte klom de motor zo snel in toeren dat het geluid op een motorfiets leek. In de GTI clubladen staan ontzettend veel leuke verhalen over de avonturen die ze hebben meegemaakt op de internationale sprintwedstrijden. Veel ongeloof over deze motor was er bij de tegenstanders en commentatoren op de meetings, hoe was dat mogelijk........ Op iedere sprintwedstrijd die ze internationaal meededen stonden ze op het podium ongeacht in welke klasse ze werden ingedeeld.
Helaas is de motor gesneuveld tijdens een ongelovelijke zware crash, van de auto en motor was niets meer over getuigen een foto. De auto is een slip geraakt en tolde over de weg, door de hoge snelheid is de bestuurder door de deur heen naar buiten geslingerd. Achteraf zijn redding, de auto is frontaal om een boom gekruld. Delen van de motor lagen figuurlijk op de achterbank.

Bij wijze van geluk, zover je hierover kan praten, lag de motor in een andere golf omdat ze alweer een nieuwe aan het bouwen waren en passend aan het maken waren in de groene golf I.
Ook deze motor werd geheel full race opgebouwd. Destijds was er niets te koop om Webers op een 20V te bouwen en dan ook nog in een Golf I. Ze hebben toen heel veel zelf gemaakt of werden geholpen door vrienden. Zelfs de motor steunen hebben ze zelf gemaakt, dit omdat anders de aanzuiging van de renpipes niet optimaal zou zijn. De motor moest iets lager komen om optimaal lucht aan te kunnen zuigen. Ook is er een speciale radiateur gemonteerd, zie foto, zodat deze niet voor de renpipes zou komen. Op de motor zit een programeerbare ontsteking, speciaal gemaakt voor deze motor ook werd er een speciale 4 in 1 spruitstuk berekend en gemaakt. Echt een unieke, perfecte motor dus, tot in de puntjes is erover nagedacht. De motor heeft ook al gelopen, een geluid om bang van te worden en nog maar te zwijgen van de back fires. Ongelovelijk wat een geweld............ Hopelijk krijgen we ze een keer in actie te zien..... Ze zijn beide ondernemer geworden en hebben het ongelovelijk druk.
Reply With Quote