View Single Post
  #19  
Old 29-07-2008, 20:33
Ronald's Avatar
Ronald Ronald is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 862
Default

Betreffende de jongere chauffeurs. Deze moeten, vind ik, uitgaan van het feit dat ze maar 90 rijuren per 2 weken mogen hebben. Vroeger hadden we chauffeurs die 80 / 90 uur in een week hadden(met laden / lossen). Maandag weg en zaterdag thuis. Hartstikke leuk natuurlijk, maar op dit moment niet realistisch. Je gaat het werk van chauffeur doen, omdat je het OOK leuk vindt en onderweg wil zijn. Als je die keuze maakt moet je ermee rekening houden wat je kan verdienen als je normale uren maakt(geen 80 - 90 uur) maar gewoon 50 / 55 uur. Hoeveel chauffeurs zitten er nu niet in de problemen omdat de hypotheek op een salaris van 70 uur p/w was afgestemd. Is het dan verkeerd om jongeren hier voor te waarschuwen? Ik denk het niet. Kan het tekort ook niet voortkomen uit bv. de files? Is het nog leuk om chauffeur te zijn? Dit even terzijde.

Betreffende de stinkende(zoals jij het verwoordt) Polen / Tjsechen... Jij geeft zelf aan dat er een chauffeurs tekort is..... Is het dan geen logisch gevolg dat er goedkopere chauffeurs van buitenaf worden ingezet(LET OP wij hebben ook nog steeds NLse chauffuers in dienst)? Hiermee kom ik gelijk op een ander punt...

Toen het nieuwe rijtijden-besluit van kracht werd hebben we onze chauffeurs geinformeerd dat er dingen moeten en GAAN veranderen. De marges zijn zoals bekend klein en de kosten moeten laag gehouden worden. Kortom een auto die op de dam stil staat kost geld. Het idee was dan ook om 3 chauffeurs op 2 auto's te plaatsen om zo de chauffeurs de rust te gunnen(die ze moeten hebben) en daarbij blijft de auto doorrijden. Bij ons was een groot probleem dat de chauffeurs niet willen meeveranderen, omdat ze gewend zijn aan een eigen auto en niet willen delen.... Een ander probleem is hier ook het salaris. Als je met drie chauffeurs op 2 auto's werkt bespaar je een hoop 130% uren. Per week op 2 auto's is dit al 40 uur. Reken maar eens uit wat dit per jaar scheelt als je bv. 20 auto's hebt rijden.

Daarbij komt nog dat je op een legale manier genoeg kms kan rijden. Wij rijden op dit moment 15.000km per maand met een auto waar je anders rond de 10.000km uit zou komen. Verdeel de vaste kosten(leasing, verzekering, overhead, eventuele afschrijving) dan eens over meer kms en kijk wat dit met je kostprijs per auto doet. Dit loopt al gauw op tot ongeveer 8 eurocent p/km. Dan heb ik het nog niet over de overuren die je kan besparen etc.

Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is voor de chauffeurs om erop achteruit gaan... dat geldt niet alleen voor chauffeurs, maar voor iedereen.

Gr,
Ronald
Reply With Quote