11-06-2008, 13:50
|
|
Forum Newbee
|
|
Join Date: Jun 2008
Posts: 16
|
|
Als het goed is zijn 2 dubbele carburateurs beter omdat elke cilinder dan zeg maar zijn eigen aanzuigbuis heeft (tot de gasklep iig), wat er voor zorgt dat de drukpulsen in het inlaattraject van de individuele cilinders elkaar niet tegenwerken, wat bij een enkele carburateur wel het geval is. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de kop geconstrueerd is, sommige koppen sturen de inlaat van twee cilinders binnen de kop al naar 1 doorgang (bijvoorbeeld bij een standaard kever kop). Verder kun je dus door deze drukpulsen een soort van (vrij minimale) drukvulling zorgen bij een atmosferische motor. Door er voor te zorgen dat de uitgaande drukgolf in het spruitstuk terugkaats op het juiste moment en zorgt voor een drukgolf die het mengsel weer in de cilinder duwt. (beetje kort samengevat) Ik zou dus zeggen dubbele carb of 4 gekoppelde (van bijv een moterfiets) is meer uit te halen dan een enkele. Verder werkt een enkele carb ook voldoende, en moet het verder weinig uitmaken met een dubbele, als je zorgt voor de juiste afstelling sproeiers venturi's enz.
Groeten Armand
__________________
'71 vw type 3
|