View Single Post
  #8  
Old 21-05-2008, 21:43
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by René
Wielen uitgebalanceerd?


Quote:
Originally Posted by Bertus_01
Precies
zat ik nu ook aan te denken...



Trillen van de auto kan voorkomen onder 3 verschillende omstandigheden

- Tijdens rijden, vooral bij snelheden rond de 80 a 100 km/h
- Tijdens het feitelijk remmen
- Iets anders.

De oorzaak is bij alle drie de omstandigheden anders.


- Tijdens rijden, vooral bij snelheden rond de 80 Ã* 100 per uur:

Onbalans in de wielen zorgt voor trillingen in het stuur, pedalen, voortrein of andere resonerende delen. Onbalans in de achterwielen valt minder snel op, en voel je (als je 't al opmerkt) meestal in de zitvlak: wiebelen-wiebelen!
Oplossing: Laat de wielen balanceren bij de bandenboer: alle 4. controleer direct (of vraag even aan de monteur) of er geen (hoogte) slag of andere afwijkingen zichtbaar zijn aan de wielen. Een klein tikkie tegen de stoeprand kán al een kromme velg betekenen, met trillingen als gevolg.

- Tijdens het feitelijke remmen
Bij enige pedaaldruk komen de remblokken tegen de schijven. Bij kromme schijven, rommel achter de remschijf, verkeerde montage of wat dan ook voor 'kromheid' in de schijven voel je een trilling in het pedaal. Zijn de schijven ook maar iets krom, dan kan toch de hele auto al beginnen te schudden/trillen bij het remmen. Remschijven trekken krom door oververhitting, snel plaatselijk afkoelen (rijden door plassen water met warme remmen ) of 1 van de andere 1001 mogelijke oorzaken.
Oplossing: Remschijven/blokken vervangen of laten afdraaien. Let erop dat de remklauwen goed gangbaar zijn; slecht lossende remklauwen zorgen voor over verhitting en opnieuw kromme schijven.

- Iets anders:
Vergeet niet dat er 1001 redenen zijn waarom er wat trilt, rammelt piept of kraakt: sporing, hoogte slag in een band, slechte lagers, kapotte homokineet, slecht wegdek of speling in het stuur: het kan allemaal: sluit niets uit, maar begin bij het begin: meest voor de handliggende zaken worden vaak over het hoofd gezien!

In jouw geval klinkt het in iedergeval alsof het niet je remmen zelf zijn, maar er onbalans in 1 van de wielen zit. Vanwege het feit dat de remmen reeds vervangen zijn, en het probleem niet is verholpen, schat ik zo in dat jouw garage niet echt met je mee denkt: als blijkt dat 't niet de remmen waren, maar slechts onbalans in de wielen, dan wordt dat vermoeden bevestigd, en zou ik in het vervolg een andere garage bezoeken.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote