Thread: GTD Diesel RDW
View Single Post
  #15  
Old 24-04-2008, 08:47
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Het is allemaal maar lastig.

Je bent gewoon niet verzekerd als je een niet originele motor in de auto hebt. Of het nu van 1600 naar 1800 van D naar TD. Maakt niet uit. De auto is niet geregistreerd met deze motor en voldoet dus niet meer aan de type goedkeuring! Met gevolg bij een aanrijding of technisch onderzoek dat het kenteken in beslag genomen wordt en je jouw spaargeld af mag gaan dragen aan vrouwe justitia.

Je moet sowieso altijd een bewijs van herkomst kunnen overleggen voor het omkeuren naar een andere motor. Dus het bewijs dat je de motor legaal hebt verkregen en waar hij uit komt.

Wat mijn ervaringen zijn is: Als de motor geleverd is in dezelfde serie (dus een motor met motorcode die bij de auto hoort) dan kost het omkeuren ong. 75 euro. Keuring, wegen en roetmeting)

Als je een motor inbouwt die niet type goedgekeurd is voor de auto. Dan heb je een vermogens bij toerental uitdraai nodig van de fabrikant. (Pon doet hier vaak moeilijk over)

Ik heb laatst binnen de 40% vermogens stijging een andere motor op kenteken laten zetten. Had via Wolfsburg een vermogens uitdraai gekocht. (PON werkte weer eens niet mee) En alles netjes ingebouwt. Voor de geluidstest en overige keurings dingen was ik net geen 400 euro kwijt.

Wat de kosten zijn als je door de 40% grens heen gaat weet ik zo niet.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote