View Single Post
  #1  
Old 22-04-2008, 13:23
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default intermediate shaft ==> afdraaien / balanceren?

Voor de mensen die intermediate shaft niets zegt. Dit is bij de 4-cilinder motoren (1500 - 2000 benzine en diesel) de as die er voor zorgt dat de oliepomp, de mechanische brandstofpomp (benzine), de ontsteking of vacuumpomp aangedreven wordt. Er zit aan de distributie zijde een aluminium poelie op en hij draait 1/2 krukas snelheid.




Deze as is gelagerd in de motor met glij lagers.... (JIPIEEE... NOT) Deze lagers veroorzaken vaak een lage oliedruk en gaan ook behoorlijk snel stuk.) Ze zijn lastig te vervangen, maar wel goedkoop!

De as zelf heeft behoorlijk wat onbalans. Nu zat ik te denken of het veel uit zal maken als ik hem afdraai en laat balanceren. Ik had op internet gezocht en wat voor en nadelen gehoord van mensen.

Voordelen: Al het gewicht wat weg is is mooi meegenomen, je haalt de onbalans eruit waardoor de lagers langer heel blijven.

Nadelen: het reduceren van het gewicht levert niet veel op. (gewicht zit veel te dicht op de rotatie as) De sterkte van de as kan behoorlijk afnemen.

Wie o wie heeft er ervaring mee? Ik moet namelijk binnenkort mijn onderblok uit elkaar halen en ga dan ook de lagers vervangen van de intermediate shaft. Ik kan dan de as direct afdraaien en even laten balanceren (als dat al nodig is)



Gevonden op internet.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote