(alles wat rijdt, vliegt of vaart en een motortje heeft, is leuk...
)
Zo, ik zal maar meteen de daad bij het woord doen en je een handje helpen...
Ik heb vandaag nl. (alvast) mijn spoiler gedemonteerd en op de 'nieuwe klep geplaatst. (De 'oude' klep zit er nog steeds op, maar met een tape-je op de gaatjes tegen de regen...)
Hoe?
Na het demonteren heb ik uiteraard eerst de maten van de gaten in de oude klep nauwkeurig opgemeten!
Het resultaat zie je hieronder in een schemaatje:
boorschema voor het monteren van een originele Vento GT spoiler
SORRY van de fout, maar de maat 42 kun je beter 44 van maken
Als je dit op je (nieuwe) klep wil aftekenen, kan je daarvoor het beste schilderstape gebruiken. Eerst de middenlijn nauwkeurig bepalen en dan vanaf het middenuit meten en aftekenen (de halve H.O.H./ hart-op-hart maat)
plekken van de vier gaten afgetekend
Afgetekend? FF je spoiler boven de lijntjes houden, voor de zekerheid.
Zo zie je nl. meteen of je een foutje hebt gemaakt... en nu kan het nog...
Klopt het? Dan kun je gaan boren; laat het schilderstape gewoon zitten, dit voorkomt dat je boor wegglijdt.
Ik heb zelf eerst 3mm, daarna 5,5mm en pas daarna 7,5 mm geboord; zo werk je nauwkeuriger als in één keer 7,5 mm.
Na het boren even boortje 10 mm tegen de randjes van de gaten laten draaien; dit om de braampjes weg te halen (niet te hard duwen dus, dan heb je een 10mm-gat...
)
LETOP:
Niet de boorbraampjes/ -stof wegwrijven, daar krijg je krassen van! De stofzuiger erbij is het beste.
Als laatste de gaatjes afwerken met een lakstiftje tegen de roest (het blanke staal)
Nu kun je de spoiler op je klep monteren en is het klusje geklaard!
spoiler erop monteren, KLAAR!