Verlagen Caddy 1 achteras
Moeilijkheidsgraad: 3
Benodigd speciaal gereedschap: las materiaal, slijptol, ijzerboor 14mm of metaalfrees
Benodigde onderdelen: in principe niets, hoewel de U-klemmen waarmee de as aan het verenpakket zit over het algemeen afbreken bij demonteren. Kan dus verstandig zijn om ze op voorhand bij VW te bestellen (4 stuks, 8 moeren).
Benodigde technische gegevens: geen
Geschatte tijd: ca 3 uur, afhankelijk van hoe vlot alles losgaat.
De achteras van een Caddy 1 is een starre balk die door middel van bladveren geveerd is en op z'n plaats wordt gehouden.
De as ligt in standaard setup onder de bladveren en het geheel wordt met vier grote U-klemmen bij elkaar gehouden.
De as kan eenvoudig verlaagd worden door 'm in plaats van onder de bladveren bovenop de bladveren te plaatsen. De as zelf is echter een ronde buis en op de originele raakvlakken met de bladveren zijn voorzien van aangelaste platte pasvlakken. Deze zullen verplaatst moeten worden, de as kan niet zomaar met de bolle kant tegen de veren geplaatst worden (kan gaan rollen, niet stevig).
Originele situatie (zie as onder de bladveren, as voorzien van aangelaste vlakke pasvlakken):
Demonteer nu de hele as. Hiervoor moet eerst het een en ander losgehaald worden: handremkabels (trommels eraf!), remslangen (dichtknijpen met een griptang voorkomt leeglopen!), schokbrekers, 4 U-klemmen.
De bout die door het verenpakket heensteekt (moer = dop15) houdt het verenpakket bij elkaar en is aan de andere kant (nu nog niet te zien) een paspen die de as op z'n plaats houdt. Hoeft nog niet los om de as te demonteren, maar in mijn geval zat 'ie vastgeroest in de as (zie foto) en heb ik 'm dus toch los moeten halen.
Gedemonteerde as. Zie 'pasvlak' met nog aanwezige paspen. Deze pen zit los ingestoken maar in mijn geval zat deze vastgeroest:
Slijp nu heel netjes het opgelaste pasvlak van de ronde buis. Deze beugel gaan we zodadelijk aan de andere kant weer vastlassen, dus doe het netjes (werkt perfect met een mooie dunne slijpschijf):
Draai nu de as om en las -PRECIES- aan de andere kant de beugel terug. Neem de tijd hiervoor en doe het zo exact mogelijk met behulp van waterpas etc, alles wat je kunt bedenken om het zo netjes mogelijk te doen. Ook de afstand van achterzijde remtrommel tot beugel moet -EXACT- gelijk blijven. Dit alles overigens natuurlijk 2x, beide kanten!
Het gat wat in de beugel zit valt zodadelijk de 'paspen' in die het verenpakket bij elkaar houdt. Het gat moet echter ook nog in de as geboord worden, doe dit nu (volgens mij was het 14mm).
Loop nu weer terug naar de auto met de as en draai eerst de paspennen uit de verenpakketten en draai ze om. De as komt zo bovenop de veren te liggen dus de ronde 'paskop' moet nu aan de bovenzijde zitten.
Leg nu de as terug op z'n plaats, maar nu OP het verenpakket. Als je netjes gewerkt hebt valt de as precies aan beide zijden over de paspennen die door de veerpakketten heensteekt en vallen de pasvlakken aan beide zijden netjes vlak op de veren.
Monteer alle bevestigingen weer, de U-klemmen en delen komen nu op zn kop, dat wijst zichzelf.
Eventueel is de achteras nu nog verder te verlagen door tussen de as en het verenpakket meer ijzerplaten te stapelen zoals er nu standaard al eentje tussenligt. Als je hier ver mee gaat moet je uiteindelijk natuurlijk wel op zoek naar langeren U-klemmen.
Resultaat:
Van
Naar