Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Ik heb het al ongeveer 1000x gepost maar hier dan nog een keer.
Een vliegwiel van 5 kg kan gemakkelijk tot 3 kg worden verlicht. (Ik heb nog niemand gehoord over de plaats waar het gewicht af gaat, dit is nog belangrijker dan het gewicht zelf maar goed, dat gaat de meesten te ver omdat ze hebben zitten slapen bij natuurkunde, het gaat om de massatraagheid, dus gewicht X afstand van het hart)
Dit vlegwiel van 3 kg heeft aan mijn 16V gehangen en liep goed, nu hangt het aan mijn 8V GTI motor en die is ook duidelijk sneller met het op toeren komen en terug vallen, zonder dat het stationair lopen ernstig beinvloed is.
|
Je kunt van het vliegwiel geen sigmenten afhalen om te verlichten.
Afdraaien is het enige dat je kunt doen.
Daarnaast is het zaak als je serieus een motor gaat opbouwen dat je de boel laat balanceren.
Maar daar gaat het in dit topic niet over.
Verder heb ik ook nog niemand gehoord over het nadeel, naast de toerenval, over de warmte opname, van de koppeling.
Bij een 16V zal het niet zo spannend zijn, maar bij behoorlijke turbo motoren met veel koppel zal het vliegwiel veel warmte moeten verwerken.
Oja Allart-Ghetta, jouw 3 kg vliegwiel gaf geen problemen op jouw 16V motor.
Heb je ook nog een vermogensuitdraai van die motor??
Het liefst met schakelmomenten, het bekende zaagtand model.
Dan is het voor ieder duidelijk of het zin heeft gehad.
Oja Allart-Ghetta, heb jij zelf het vliegwiel berekend voor jouw 16V motor?
Misschien kun je iets meer hierover vertellen?
De materie is niet iedereen even duidelijk.
Ik heb vroeger liggen slapen bij natuurkunde......