![Old](https://www.volksforum.com/forum/images/statusicon/post_old.gif)
13-03-2008, 10:11
|
![DÁ-BRT's Avatar](image.php?s=7065e0434d1b52cd1c102e87487fc8e5&u=1459&dateline=1358329885) |
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
|
|
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
|
|
De BOV (Blow off valve) zit op de inlaat spruitstukken van de 1600 en sommige 1900 TD's. Deze klep is een beveiliging. Mocht de turbo te veel druk op bouwen, dan blaast deze klep het af. Je kan deze afstellen door het boutje dat erop zit verder in te draaien, of volledig te verwijderen en er dop voor in de plaats te zetten.
Dumpvalve is volgens mij iets van een benzine blok. ER zit namelijk geen gasklep op een diesel.
Wastegate zit op de turbo (in of extern) die lucht af blaast als hij te veel druk op bouwt. Deze kan je afstellen waardoor de turbo hogere drukken gaat draaien.
Turbo druk is wel afhankelijk van de hoeveelheid ingespoten diesel
__________________
Groetjes,
Bert
VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)
"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
|