View Single Post
  #14  
Old 12-01-2008, 11:41
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 425
Default

monteur was niet aanwezig dus weet nog niet wat hij uitgevoerd heeft

ondertussen carterontluchting even nagekeken en nat gesproeid maar niets kunnen constateren.
Ook nog even aan de slangetjes gevoeld en gerammeld maar alles zit netjes vast. Ook geen scheurtjes ofzo




hierna ook even de Ladba sensor losgetrokken en wat rondjes gereden om te kijken of dit wat op leverde.




resultaat: geen verandering, probleem bestaat nog. Verbruikt niet meer, loopt niet anders dan "normaal".
conclusie: ?? labda sensor dood? signaal van of naar labda knudde?

wat doet de labda:

Lambda sonde

De lambda sonde is een sensor met een specifieke functie. Hij dient ervoor om te controleren of de verbranding goed is verlopen.
Door meting van het rest aandeel zuurstof in het uitlaatgas, weet de regeleenheid of, tijdens de vorige cyclus, de juiste hoeveelheid brandstof is geinjecteerd.
Deze informatie neemt de regeleenheid als belangrijke correctiefactor mee voor de bepaling van de inspuithoeveelheid van de volgende cyclus.
Hierdoor kan in combinatie met een geregelde drieweg katalysator een aanzienlijke reductie van schadelijke uitlaatgassen worden verkregen.

De lambda sonde heeft een minimale werktemperatuur van +\- 300 graden, tijdens de opwarmfase van de motor wordt de minimale werktemperatuur van de lamdasonde niet bereikt, waardoor de lambda sonde nog geen signaal(spanning) afgeeft.
In deze fase wordt het signaal van de lambda sonde niet meegenomen door de regeleenheid.
Om de lambdaregeling zo snel mogelijk te laten werken, is het dus zaak om de sonde zo snel mogelijk op zijn minimale werktemperatuur te krijgen. Hiervoor is de lambdasonde voorzien van een voorverwarmingselement, waardoor de lambdaregeling al na +/- 25 seconden in werking kan treden. Door de keuze van het verwarmingsmateriaal (PTC-element)wordt de inwendige weerstand van het element bij het bereiken van de minimale werktemperatuur hoger waardoor de temperatuur van het verwarmingselement afneemt.

De regeleenheid meet, door het over een langere tijd volgen van het signaal van de lambda sonde, of de verhouding tussen arm en rijk mengsel in balans blijft. Is dit niet het geval, met als oorzaak bijvoorbeeld slijtage, dan levert de regeleenheid zelf een correctiewaarde op de inspuittijd. Deze adaptieve regeling slaat de correctiewaarde op in het permanente geheugen van de regeleenheid.
Op deze manier worden slijtage en toleranties onderkend en opgeheven.


help?
__________________
Golf mk7 variant 1.4tsi 2015
Reply With Quote