gtd-td, je mag dan wel bij een poetsbedrijf gewerkt hebben, maar geloof me poetsbedrijven weten vaak niet eens wat klei is, dus dat is voor mij echt geen referentie.
Daarnaast hebben we het hier over een
handmatige poetsbeurt, dan is
kleien echt een onmisbare stap! Je krijgt je auto anders echt NIET in topconditie!
Maar zelfs machinaal is het ontzettend onverstandig om vooraf niet te kleien:
Kleien is vaak nodig voor polijsten! Natuurlijk niet als een auto nieuw is, maar als een auto al 6 maanden of ouder is zeker wel. Dan zit er altijd al aanslag en vastzittend vuil op!
Waarom? Omdat een polijstmiddel niet genoeg kracht heeft om de oppervlakte vervuiling die soms op auto's zitten te verwijderen. En als het wel genoeg kracht heeft dan gebruik je een te zwaar middel en verbruik je dus teveel (blanke) lak (en dan komen we meteen op het waardeloze van poetsbedrijven, die gebruiken in 95% van de gevallen te zware polijstmiddelen, lekker snel klaar
). Daarnaast ben je langer bezig met polijsten en haal je een onregelmatiger resultaat.
En nee van klei gaat de lak inderdaad ook niet glimmen, daar is het ook niet voor gemaakt. En nee de lak wordt niet
iets gladder, maar
veel gladder, echt veel gladder!
Daarnaast is het ook veel veiliger, vastzittend vuil dat loskomt door het polijsten (Wat jij dus doodleuk doet!!) kan soms gevaarlijk zijn voor de lak, sommige delen zijn zo hard dat het nieuwe swirls kan geven.
Hoe meer ik van je reactie lees hoe verbaasder ik ben, op elke auto ouder dan een jaar bijvoorbeeld zit vastzittende aanslag. Ik wil echt niet weten bij welk poetsbedrijf jij gewerkt hebt en wat voor diploma's je gehaald hebt. Maar inderdaad, als je geen aanslag hebt zitten dan hoef je niet te kleien, en er zijn alleen auto's zonder aanslag als ze nieuw zijn!
Detailing is overigens heel iets anders dan het laten poetsen bij een poetsbedrijf.
Maar ik weet het goed gemaakt. Bij een van de volgende meetings doen wij samen elk 1 auto. Jij op jouw manier, ik op mijn manier. Vooraf meten we de lakdikte en doen we glansmetingen. Vervolgens kijken we hoeveel lak jij verbruikt en wat jouw eind resultaat is en hoeveel lak ik verbruikt hebt en wat mijn eind resultaat is.
Ik wil ook afspreken dat we iedereen auto met de hand doen, jij zonder kleien en ik met kleien. Eens kijken wat de verschillen zijn?
Durf je? Ik wel!
Groeten,
Tim