View Single Post
  #1  
Old 08-01-2008, 12:34
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,428
Default Vento 1.8 8v '93 wegvallen toeren

Een maatje van me heeft een Vento 1.8 8v van 1993 waarmee de laatste tijd wat vervelende problemen zijn.
Hij heeft er zelf al veel tijd ingestoken plus enkele garages bezocht incl. dealer maar niemand komt eruit.....

Aangezien hier een aantal mensen zijn met flink wat technische kennis hoopte ik dat jullie hem kunnen helpen.

Het probleem is als volgt:

- soms als ik bij een stoplicht of rotonde kom en dus moet remmen en de koppeling in trap, dan wil het toerental nog weleens zo rond de 200 rpm gaan hangen. Als hij dit eenmaal doet blijft hij dit ook doen.

Wat opvallend is, bijna altijd op hetzelfde deel van mijn reis ontstaat het probleem;
Ik rij thuis weg met koude motor, ga na 800 meter de nieuwe snelweg op en blijf daarop tot ik na 10/15km weer eraf moet. Tot die tijd heeft hij goed gelopen. Nadat ik de snelweg ben afgegaan en moet afremmen voor een kleine rotonde waarvoor ik mijn koppeling in moet drukken, dan zakken de toeren terug naar 200 rpm. Wanneer ik dan gas bij geef om hem weer naar 800 a 1000 rpm te brengen doet hij dat prima, maar als ik gas los laat zakken mn toeren weer terug maar 200 rpm of slaat hij zelfs uit. Als hij uitslaat en ik start hem weer dan heeft hij nog steeds dit probleem. Als ik hem een tijdje laat staan en daarna weer start doet hij het wel weer normaal.

onderzoek geschiedenis:

zelf vervangen:

- bougies vervangen
- verdelerkap vervangen
- rotorvervangen
- bougiekabels vervangen
- luchtfilter gecontroleerd
- water op bougies, bougiekabels en bobine gespoten, geen overslaande vonken

geen resultaat.

Naar de garage dan maar..

Gasklephuis is vervangen, schijnt dat deze vies was en niet meer super functioneerde.
Een koelwaterflens op de kop lekte, deze is ook vervangen.

190 euro armer en het probleem is er nog.

ik merk dat de toerenteller nog steeds niet stabiel op 800-850 rpm blijft staan en dat mn dashboard verlichting ook wat in felheid dans.


Weer naar de garage:

- zelfdiagnose storingsgeheugen uitgevoerd, geen melding
- ontstekingstijdstip controleerd en afgesteld
- luchtslangen van voorverwarming correct aangesloten
- vacuumslang van rembekrachtiger vervangen.

schade : 125 euries.

Helaas de volgende dag toch weer problemen..

Opnieuw naar garage gegaan:

"004.01 - Gebeurtenisgeheugen afvragen

1 Storing herkend

00522 030
Voeler koelvloeistoftemperatuur G62
Onderbreking/kortsluiting met plus
Sporadisch"

ik heb ook even wat research gedaan op de site:

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst.html

en nu heb ik deze info:

foutcode: 00522
nl Voeler koelvloeistoftemperatuur (G62) Onderbreking / kortsluiting met plus

Mogelijke verschijnselen:
Problemen met starten van koude motor
Stationair lopen is onregelmatig
Slechte acceleratie tijdens het warm worden

Mogelijke oorzaken:
Draadbreuk of kortsluiting
Vocht in de bedrading van G62
Draadbreuk in de verbinding tussen G62 en J220 (Engine Control Module)
G62 is defect
J220 is defect

Mogelijke oplossingen:
Kontroleer de bedrading en de aansluitingen
Vervang G62

G2 - G62 koelvloeistoftemperatuurmeter

G2 en G62 is de VAG code voor de koelvloeistoftemperatuursensor (3x woordwaarde). Die (zwarte) sensor gaat nog al eens kapot (zie bij 'verschijnselen' hieronder). Kost ca. euro 30.= (exclusief werkloon). Afhankelijk van je auto en motorblok is het gemakkelijk of een helse klus om 'm te vervangen. De dealer heeft dit onderdeel gewoon op voorraad liggen. Als die iets op voorraad hebben liggen is het iets wat ze dagelijks nodig hebben en/of wat vaak kapot gaat. Het vervangende type schijnt kwalitatief beter te zijn en is voorzien van een groen hulsje om zo duidelijk te maken dat het al eens vervangen is. Met andere woorden, het is gewoon een slecht onderdeel (gebrekkig product) wat eigenlijk onder een coulanceregeling hoort te vallen.

Vaak gemelde verschijnselen:
Bij het starten van een lauwe of warme motor schiet het toerental naar waardes van 1200 - 3000 rpm. Een aanwijzing dat hij dit van plan is te gaan doen is het extreem lang blijven branden van het voorgloei-indicatielampje. (heb ik geen last van want ik heb benzine motor)
Bij alle motortemperaturen komt het sporadisch voor dat het stationair toerental gaat schommelen tussen de 900 en 1000 rpm.
De motortemperatuur gaat bij warme motor (90 gr.) opeens naar beneden (70 gr.) en gaat dan langzaam terug. Na korte tijd staat ie dan weer terug op 90 graden.

De koelvloeistoftemperatuursensor bestaat eigenlijk uit twee sensoren (derhalve vier draden), het ene gedeelte geeft het signaal aan het instrumentencluster (de meter in je dashboard) de andere levert data voor je motormanagement. Wanneer de fout in het gedeelte zit wat data aan het motormanagement levert treden foutcodes als 16500 en 16501 en 16502 en 16504 en 17663 en 17664 op, hij krijgt dan de naam "G62" (Geber 62). Gaat de andere kant kapot dan krijg je (o.a.) foutcode 00522 en 01039 en staat hij te boek als "G2" (Geber 2) en zal dan in VAG-COM waarschijnlijk onder het hoofdstuk "Instruments" komen te vallen.

hmm hmm hmm hmm...........???

- koelvloeistoftemperatuursensor laten vervangen, daarna liep de auto “warmer” dan normaal (tussen 90 en 100 graden, voorheen tussen 70 en 80 graden) na het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor had hij geen last meer van het inhouden.

Helaas, na een aantal dagen kwam het probleem terug
Weer naar garage..

- Uitgelezen maar geen foutmelding kunnen vinden.

Als laatste heb ik nog de complete computer/motorregelapparaat vervangen, dit heeft ook niet mogen baten

Schade 75 euro


Weet iemand misschien waar het nog aan kan liggen?

Ik kan zelf nog de volgende delen verzinnen maar het heeft me al een redelijk bedrag aan reparaties gekost dus hoop ik dat een van jullie me nog verder kan helpen...

Brandstof retourleiding
Benzinepomp niet helemaal lekker meer
Stroomprobleem? Mijn display van de tellerbak brand niet constant (accu is al vervangen heeft het probleem ook niet opgelost)
Lambda sonde?
Of iets anders waar ik zelf geen verstand van heb……?

Alvast bedankt!
Reply With Quote