Vandaag met Chris mijn kachelradiateur vervangen. Was zo lek als een zeef.
Gehele dashboard toch eruit moeten halen vanwege plaatsgebrek, en een aantal vastgeroeste bouten moeten overwinnen.
Al met al is het gelukt en zit alles, op een paar delen na, weer op zijn plaats.
Echter bij het proberen van de kachel word hij totaal niet warm.
We hebben tijdens het demonteren toch wel wat koelvloeistof verloren, dit is weer bijgevuld in het reservoir. Wat opviel was dat de ingaande leiding best wat roest aan de binnenkant had zitten. Deze hebben we gedemonteerd (hierbij ook weer verlies koelvloeistof) en heb ik de buis een paar keer flink verwrongen en uitgespoeld met water. Een deel van de roest kwam hiermee naar buiten maar een deel blijft nog steeds zitten. Toch maar weer alles in elkaar gezet.
Maar na langdurig warm laten lopen en flink 'pompen' met de radiateur slangen is het systeem voor een deel weer bijgevuld. Dit was te merken doordat het koelvloeistofniveau in het reservoir best gezakt was. Alles weer bijgevuld, maar het lijkt alsof er nog een grote luchtbel in het systeem bij de kachelradiateur zit. De ingaande slang wordt wel een beetje warm (niet zo warm als de radiateur slangen), maar de retourleiding totaal niet (lijkt overigens wel op druk te staan).
Volgens Chris zouden er roest deeltjes de kachelradiateur ingeblazen kunnen zijn waardoor deze verstopt is gaan zitten. Weet niet wat ik hiervan moet denken, omdat de leidingen in de radiateur breed zat zijn. Let wel, ik zeg ook niet dat het niet mogelijk.
Kortom, mijn vraag;
Wie heeft er tips of een manier om het systeem volledig luchtvrij te krijgen en ervoor te zorgen dat mijn kachel weer warm wordt?
Verder is me bekend dat er in de loop der jaren een modificatie is uitgekomen op dit kachelsysteem. Mijn Golf is uit '91 (dec. '90 van de band komen rollen heb ik begrepen), maar is deze modificatie al uitgevoerd bij die van mij, en waaraan kan ik die herkennen?
Al vast bedankt,
Erik