Hoewel het allemaal voordelen zou moeten hebben om op stikstof te rijden, zou ik er geen cent voor over hebben.
zoals een ieder die wel eens een band heeft gemonteerd kan zien, je drukt de band erop, en dan zit er dus al lucht in!
Dat lucht is een mengsel van 78% stikstof en 21% zuurstof, de rest vergeten we even.
De druk in de band is op dat moment 1 bar absoluut.
Als ik van mijn eigen bandjes uitga, ik druk er 2,5 overdruk, dus 3,5 bar absoluut in.
Als ik dus zuiver stikstof erin doe dan komt er een mengsel van 93.7% stikstof en alsnog 6% zuurstof.
Zou ik mijn eigen compressor gebruiken, dan veranderd de verhouding natuurlijk niet.
het is waar dat een band waar meer stikstof inzit minder snel leegloopt, dit heeft ermee te maken dat stikstof moleculen groter zijn dan die van zuurstof. In theorie, zou dus het aandeel stikstof in de loop der jaren in een band toenemen, aangezien de stikstof niet wegloopt en de zuurstof wel.
Betreffende het verouderen van de band: het is waar dat de binnenkant van de band minder snel verouderd, door een lager aandeel zuurstof. dat zegt echter niet over de buitenkant. en al helemaal niets over het loopvlak, dat toch veel sneller zal slijten bij een fanatieke rijder
Kortom, als het gratis is, druk er dan maar stikstof in. Als ze er geld voor willen hebben, dan vindt ik al snel dat lucht gratis hoort te zijn
mvg
db