@mk2 stoo ,op zich klopt je verhaal helemaal hoor
Ik zou dan voor een dubbelspoels gaan ,een 2x4 Ohm ,dan heb je parallel mooi 2 Ohm ,en kun je een versterker gebruiken die 2 Ohm stabiel is
(Let wel MTX woofers zijn iets minder dan 4 Ohm ,dus is je eind Ohm weestand dan ong 1,7 Ohm ,als je ze parallel aansluit )
Ik heb dus in beide auto's 2 woofers van 4 Ohm parallel aangesloten (zelfde idee als één dubbelspoels parallel )
Maar over het RMS vermogen ben ik het niet helemaal met je eens ,het is natuurlijk het mooiste als je de woofers het juiste vermogen geeft (liefst iets meer) ,maar het kan ook anders !
Ik heb zowel in de jetta ,als in de golf 2 woofers zitten (2 x 4 Ohm parralel)van MTX (oud en nieuw type)
In de jetta draaien ze op 720 Watt RMS ,en zijn de woofers gezamelijk 450 Watt .
Maar in de golf zijn ze 500 Watt Rms ,en staat er maar 225 Watt Rms op!
Nu heb ik wel een ouder type Rockford versterker ,en die geven natuurlijk een goed stuk vermogen (hoe meer je er op gooit ,hoe meer ze geven ),maar het geluid in de golf is niks minder hard als in de jetta !
Maar dat hangt natuurlijk ook heel erg van je soort woofer af ! MTX is erg mooi om licht aan te sturen ,maar ze kunnen ook erg goed hoog vermogen hebben .
Als voorbeeld ,ik heb er een rockford woofer in gehad (4 Ohm ) ,en ook een PowerBass woofer (dubbelspoels ,2 x 4 Ohm ) en met beide setups werd de versterker niet eens lauw!
Nu met de biede Mtx'en word hij pas lekker warm ,en geeft de versterker zijn maximale vermogen
Kortom ,goede audio kan een eindeloos lang verhaal worden !
Zolang je basis maar wel goed is (bekabeling ,aansluitingen ,want daar worden de meeste fouten gemaakt!, evenals de zekering en doorvoerrubbers )
Maar het blijft een erg leuke ( en best wel dure
)hobby !