View Single Post
Old 12-11-2007, 18:46
JZurek JZurek is offline
Forum Newbee

Default Ruitenwissermotor van 12V naar 6V

Je kunt inderdaas 12V naar 6V omzetten, het beste is om daarvoor een schakelende regulator voor te gebruiken (zgn. DC-DC converter). Het merk Vicor is waarschijnlijk de beste. Probleem is dat je er wel eentje moet hebben die minstens 20A aan de 6V kant kan leveren, omdat die ruitenwissermotoren een behoorlijke stroom trekken tijdens de aanloopstroom, en dat soort hoge stroom DC-DC converters zijn niet goedkoop.
Je bent waarschijnlijk beter af als je een 12V SWF ruitenwissermotor koopt, die zijn voor zo'n 40 euro nog wel te vinden. Het is inderdaad dezelfde motor als in de kever. Ook andere merken passen geloof ik wel (oude NSU wissermotoren en zo).
Wat je ook kan doen is het 6V anker omwisselen met een 12V anker, die ankertjes van zo'n SWF "puist" wissermotor zijn heel gemakkelijk te vervangen. Je ziet die SWF ankers hier en daar wel op het web. Kijk hier maar eens: http://www.nsu4.info/Verkoop/Verkoop4.html Daar verkopen ze ook een complete SWF motor die in je VW past (moet je misschien wel de afdekplaat op de motor, degene met de roterende arm) even omzetten omdat de ball-arm overbrenging waarschijnlijk anders is tussen de NSU en de VW. Maar zoals gezegd dat is heel gemakkelijk met die SWF motoren.

Succes er mee!
John Zurek

Quote:
Originally Posted by Havingfun
Tzt als mijn andere blok er ingaat dan maak ik hem ook 12 v, heb eigenlijk allles daarvoor nog liggen behalve 2 dingen nml
De ruitenwissermotor van een spijlbus ( Of is deze gelijk aan die van een kever ???)
En de benzinemeter die is 6v, zijn deze ook nog in 12 v te vinden ?

Als het goed is kun je er ook een omvormer tussen zetten (Zijn er mensen die er ervaringen mee hebben of dit goed werkt ???)

En vergeet ik dan nog iets behalve de verlichting natuurlijk en het motorische gedeelte ??

Alvast bedankt !!
Reply With Quote