Sommigen hebben het al gezien, anderen niet, maar ik wil in de witte Golf een KR inbouwen. Omdat ik onder andere van smallblock naar bigblock ga, en van nieuw naar oud blok, zal ik op het een en ander moeten letten.
Ik heb de search al geprobeerd, maar nog niet echt iets zinnigs gevonden hierover, buiten ellenlange topics die in 25 pagina's ergens het antwoord hebben staan op een deel van een van mijn vragen. Dus daarom maak ik hier even een lijstje met vragen zodat alles wat duidelijker bij elkaar staat.
De auto:
- Golf 2
- bj 1992
- 1300cc
- Nieuwe kabelboom
- Geen toerenteller
- Geen mfa
- Blok naar voren gekanteld
De motor:
- KR uit 1986
- Oude kabelboom dus
- Met toerenteller
- Met mfa (oude schakelaars)
- Blok naar achteren gekanteld
Waar moet ik op letten?
-01- Wat is er qua electronica anders tussen een nieuw 1.3 blok en een oud model KR?
-02- Wat is er anders qua motorsteunen? Ik weet van Ruben dat er bijvoorbeeld een gasveer op de KR zit tegen het kantelen van het blok. Meer info hierover is welkom.
-03- Wat moet ik aanpassen om de nieuwe schakelaars passend te maken op het oude model blok? Kan ik bijvoorbeeld gewoon een nieuw model kabelboom op dit blok aansluiten?
-04- Wat moet ik voor de brandstofvoorziening aanpassen? Is het het eenvoudigst gewoon de tank van een KR onder de auto te zetten met inwendige pomp in plaats van de tank die er nu onder zit?
-05- Is de bodem van de auto bij een 1.3 gelijk aan die van een KR? Dit voor de uitlaat, omdat een 1.3 blok andersom gemonteerd zit dan een KR, namelijk met de uitlaat aan de voorkant van het blok. Dit zou voor een andere loop van de uitlaatlijn kunnen zorgen waardoor een normale KR uitlaat niet past. Kans is klein, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
-06- Wat moet ik van een KR overnemen om de 16v remmen aan te kunnen sluiten? Zijn de fusees anders? De aandrijfassen zijn op het moment namelijk het enige dat ik van de aandrijving heb overgenomen.
Verdere info:
-07- Wat zou ik het beste kunnen vervangen van slijtage onderhevige delen? Distributieriem en dergelijke.
-08 Wat moet ik buiten de remmen aanpassen om de auto met 16v op kenteken te krijgen? En komt ie dan als Golf Function met 139pk of 16v op kenteken of als Golf gti? Dit voornamelijk in verband met de verzekering.
-09- Is het aan te raden de huidige bak er aan te houden of is het verstandiger om een andere bak aan te sluiten? Ik geef niet zo ontzettend veel om top snelheid, meer om acceleratie. Ik heb verschillende dingen over een 8v bak gehoord.
-10- Kan ik een 16v achteras gewoon onder de auto schroeven? Of moet ik daar nog wat aan veranderen?
Als iemand nog aanvullende tips heeft zijn deze meer dan welkom. De vorige keer zat ik me groen en geel te ergeren toen nadat alles goed was gegaan bij de ombouw van 1.6 naar 1.8i de assen niet bleken te passen en de hele zooi weer uit elkaar kon.
Alvast bedankt allemaal.