View Single Post
  #1  
Old 27-10-2007, 17:05
rottz's Avatar
rottz rottz is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 67
Default Hoe snel is een oude VW buggy? Project! 56K warning, veel foto's!

Ik weet dat sommige van de heren hier op dit forum een buggy een oud achterhaald ding vinden. Ok, de techniek is dan wel zeer ouderwets, maar toch heb ik een topic aangemaakt van mijn project voor degene die het wel leuk vinden. Ps. dit topic heb ik ook gepost op buggyboys.be,dus als je daar een trouwe lezer ben, dan hoef je dit niet meer te lezen!

Dit is dus mijn buggy:






Ja, een oude Vw buggy, niks bijzonders best wel traag (hoewel hij wel sneller weg is bij een stoplicht dan een Astra GSI of Vw GTI MkI/II).


Wat zijn de plannen:
-17 inch lichtmetalo's
-luchtgekoelde motor vervangen voor een watergekoelde (GTi motor 8V later met turbo erop)
-Sidepods maken
-Verlagen
-Verlichting aanpakken (led achterlichten andere koplampen)
-Drachten legal maken (rolkooi erin dus)
-Leuk kleurtje geven
-Neon (lekker fout, maar gewoon doen!)
-Audio (beetje, niet teveel)
-Body totaal aanpakken

Zoiets dus voor de sidepods (skirts)





Achterlichten:



Rolkooitje zoals dit:



Interieur een beetje pimpen:



Wheeliebar is eigenlijk ook wel noodzakelijk, alleen ga ik deze alleen gebruiken bij sprints:



Waarom???

Hierom:
http://www.youtube.com/watch?v=jrmrHgTgrVg


Maar goed, eerst maar es de buggy van het weekend demonteren, zodat ik echt kan gaan beginnen.

Eerst de motor er maar es uit:





De donor, een gereviseerde FR motor. De kop is iets bewerkt, poorten zijn geflowd en een scherpere nokkenas en een volledige elektronische ontsteking erin zorgen ervoor dat deze motor 98 PK heeft ipv de standaard 85 PK. Later komt hier nog een turbo erop, maar dat is voor latere zorg.





Nu hoor ik jullie denken, dat gaat toch nooit passen???? Natuurlijk wel, daarvoor is er een pasplaat gemaakt:



Deze pasplaat 'past' op de keverbak aan de ene zijde en aan de andere zijde aan de FR motor:



Nu is het een beetje link om zo'n relatief zware motor aan alleen 4 bouten van de keverbak te hangen, ook al heeft de pasplaat een gefreesde opstaande rand die exact in de keverbak valt. Daarom ga ik het motorbeschermrek niet alleen gebruiken als bscherming, maar ook als extra ophangpunt voor de FR motor:





Zo eerst maar es kijken naar de velgen die onder de buggy komen, of je vind ze hartstikke mooi (zoals ik) of je vind ze spuuglelijk:




Oftewel de Dotz Brands Hatch:



Natuurlijk gaat de buggy omlaag, de bodem zal zo'n beetje op 6 cm boven de straat gaan hangen. Dit dmv een verlaagde vooras en dropped spindels.

Vandaag alvast een paar dingen aangeschaft, ik hoop dat ik morgen echt kan gaan beginnen...

Een paar nieuwe kuipjes:





Uiteraard een nieuwe koppelingsset, is een drukgroep en plaat van een bus:



Aangezien mijn startmotor de laatste tijd ook al kuren vertoonden deze ook maar nieuw. Ik heb gelijk maar gekozen voor een High Torque startmotor:





Aangezien het motortje iets meer pk's gaat geven dan de standaard kever motor en ik mijn buggy tzt voor dragraces wil gaan gebruiken ff iets 'zwaardere' versnelligsbaksteunen gekocht. Comfort zal dan wel heel erg ver te zoeken zijn als deze jongens onder de buggy zijn gemonteerd. :roll:



Ff de nieuwe stoelen passen:





Zoals te zien is zijn deze stoelen een stuk lager dan de oude kuipjes... Komt goed uit want ik wil juist de lage look en daarbij horen geen hoge stoelen!

Ff de pasplaat passen:





Ff mijn versnellingsbak aanpakken... Die moet steviger vast komen te zitten, dus eerst maar de standaard beugel demonteren:



Let op de rubber blokken onderaan de bak, deze komen te vervallen:



Kon het niet laten, gelijk maar ff mijn nieuwe high-torque startmotor gemonteerd:



Nu verder met de bak zelf. Aangezien de bak 1 geheel moet gaan vormen met het chassis (dus geeeeen comfort meer, alle motor trillingen gaan zeer voelbaar worden!) komt er nog een beugel over de bak zelf welke weer vastgemaakt wordt aan de chassis vork:



Nog ff een nieuwe druklager gemonteerd voor de koppeling:



Nog ff M8 draad in het vliegwiel tappen met mijn tapper de luxe... :roll:

Reply With Quote