View Single Post
  #20  
Old 10-06-2004, 07:04
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Ochja: voor de duidelijkheid;

VW heeft grofweg 3 type motoren:

- Boxers (kefah enzo)
- 4 in lijn: 1500 tot 2000 cc
- 4 in lijn: 800 tot 1600 cc

en dan nog wat rare 6 8 10 etc cylinders.
Die boxers passen zowieso (bijna) niet. (ja, ik ken een Polo met een boxer motor erin, maar dat gaat niemand van volksforum hier in z'n eentje voor elkaar krijgen, dus dat telt niet)

de 1500 tot 2000 cc motoren: Bekend uit de Golf, maar ook in Passat, Vento, Ibiza, Sharan, Octavia etc etc. Deze blokken kenmerken zich door de 'achterover' ligging: Sta je voor de auto, dan ligt het blok 'iets achterover' in de auto. Met meestal tegenstroomskop: Uitlaat zit onder de inlaat. Verdeler zit meestal 'voorop' op het blok.

de 800cc - 1600 cc motoren:
Deze hangen VOOROVER, en hebben ALTIJD een door-stroom-kop: Inlaat aan de achterkant, uitlaat aan de voorkant. D'r hangt in 95% van de gevallen een 084 of 085 bak aan. De onsteking zit aan de versnellingbakkant op de nokkenas.

Die laatste type motoren kan je allemaal in je eentje in je Polo hangen. De rest: ombouwen, lassen, frames, assen, bakken,... niet aan beginnen, want je wint er nix mee.

Het kleinste 'achteroverliggende blok' (1500cc) is altijd nog een stuk zwaarder dan de grootste (1600cc). En: met de juiste middelen is er uit een 2000cc natuurlijk meer vermogen te trekken dan uit een 1600. Dat begrijpt ieder kind, MAAR: sta jij alleen op de sprintbaan? Nee, je rijd op de openbare weg... en daar wint de Polo het dan weer (in de bocht)..

Hoe ging VW naar de top (Pikes Peak)?




precies.. Met een Golf!

Maar wel met 2 1300cc polo blokjes erin: 1 voor, 1 achter, 500 pk samen.. (250 pk per stuk dus!)

Zoek eens op bergrennen, en tel het aantal Polo'tjes,. zet het af tegen het aantal Golfjes.. Tadaa!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote